الأحد، يناير 15، 2006

الناس اللى بتضحك-فانتازيا

أنا الأن فى طريقى إلى عملى
أحاول جاهداً إبعاد كل مشاكلى و أفكارى الخيالية عن رأسى و التركيز فقط فى الأعمال التى سأقوم بها
أصل لمرحلة من التركيز لدرجة إننى لا أرى الناس من حولى ,فقط غاية إهتمامى هو الوصول إلى وسيلة مواصلات تقلنى إلى عملى
وصلت الأن إلى الشارع الرئيسى عبرت الحارة الأولى ووصلت إلى جزيرة الطريق منتظراً فرصة أخرى لعبور الحارة الأخرى و يستوقف إنتباهى شابة ذات شعر أسود منسدل على كتفيها قادمة من الإتجاه الأخر تريد عبور الشارع و تبتسم
من زاويتى أستطيع أن أرى أثر الإبتسامة على ركن شفتيها
أنظر للناحية الأخرى لأرى الشخص المحظوظ الذى نال هذه الإبتسامة ,لا أجد أحد يتلقى الإبتسامة
مجرد مارة ,بائع جرائد,تلميذ فى طريقه للمدرسة
إبتسامتها تعلق فى ذهنى فأعبر الطريق عائداً إلى حيث كنت و أسير خلفها
و
أنا:ممكن لحظة واحدة من فضلك
الفتاة "تنظر لى فى دهشة":أيوة
(أنتبه أن الفتاة تمتلك وجهاً ملائكيا مع بعض النمش البسيط)
أنا:حضرتك كنتِ بتضحكى ليه
الفتاة"ترمقنى الأن بإستهجان شديد:وإنت مالك و حضرتك بقى بتراقبنى ولا إيه
أنا:لا والله أنا بس لقيتك بتضحكى ,حبيت أعرف أنتِ بتضحكى ليه,من فضلك جاوبى سؤالى وماتستغربهوش
الفتاة:هوا الضحك حرام ولا إيه؟؟؟؟ ولا القانون بيعاقب دلوقتى اللى بيضحكوا فى الشارع
أنا:من فضلك حاولى تفهمينى أنا فعلاً يهمنى أعرف إيه هو سبب ضحكتك
الفتاة:ليه؟؟؟؟؟
أنا:الصراحة مش حقدر أوصلك الفكرة بس أنا بحب دايماً بأهتم إنى أعرف أسباب الحالة أكتر ما أشوف الحالة نفسها
الفتاة:يا سلام إنت شكلك كده بتستهبل
أنا:ماشى يا ستى بصى الضحكة اللى طلعت منك دى كانت من القلب إنت أكيد كنتى بتفكرى فى حاجة حصلتلك أو بتتوقعى حاجة حتحصل, محدش مأثر على ضحكتك غيرك
الفتاة:إنت أكيد شفت ناس قبل كده بتضحك فى الشارع ,عُمرك سألت حد السؤال ده؟؟؟؟
أنا:الصراحة دى أول مرة ,أنا ساعات باشوف ناس بتضحك ,بس دى أول مرة تيجيلى الجرأة واسأل حد
الفتاة:طيب لو شفت حد ماشى بيعيط أو زعلان حتسأله عن السبب
أنا:عمرى ما فكرت فى الحكاية دى يمكن علشان أغلبية الناس بتبقى ماشية زعلانة أصلاً
الفتاة:طب إفترض أنه كان فيه إتنين معديين أنا وراجل عجوز وإحنا الاتنين بنضحك كنت حتسأل مين فينا
أنا:ده سؤال مقدرش أرد عليه غير لما أبقى فى الموقف نفسه
الفتاة:تصدق بقى إن الراجل العجوز حتبقى ضحكته أحلى
أنا:إشمعنى ؟؟؟؟؟
الفتاة:إشمعنى علشان العجوز ده ما بيضحكش من فراغ ,أكيد هو شاف كتير فى الدنيا علشان كده ضحكته طالعة من القلب, لكن البنت أخرها ممكن تضحك لما تفتكر كلمة كان قالهالها الولد اللى بتحبوه,مقلب عملته فى واحدة صاحبته
أنا:كلامك معقول جداً
الفتاة فى تحمس :إيه رأيك لو سألنا أى حد معدى بيضحك ,إنت بتضحك ليه
أنا:مع إنى عارف إننا مش حنلاقى بس نجرب
الفتاة:لأ إطمن حنلاقى
نبدأ مع رجل مبتسم يسرع الخطى: لو سمحت بعد إذن حضرتك ممكن نعرف حضرتك بتضحك ليه؟؟؟؟
الرجل:الساعة 8:30
أضحك أنا و الفتاة على رده التلقائى
أنا :أكيد إفتكرنا بنسأل على الساعة
بائع الجرائد:طبيعة المهنة يا بيه لازم أضحك على طول فى وش الزبون
تلميذ ذاهب إلى المدرسة:عندنا حصتين ألعاب النهارده
فتاة:النهاره عيد ميلادى و خطيبى عازمنى بره
شاب:حسن شحاتة أخد حسام حسن المنتخب وساب بلال
رجل:مكتوب إن حسن صقر صلى الجمعة مع نظيف فمسكه المجلس الأعلى للرياضة
شاب:لأ أبداً إفتكرت واحد صاحبى وهو بيقولى إنه شاف فيلم إسمه الخاتم الملك طلع قصده ملك الخواتم
رجل:من الحزن باضحك
ولد صغير:حد يشوف قمر زيك على الصبح ومايضحكش
رجل عجوز:إيه ده أنا كنت بضحك ماخدتش بالى والله يا إبنى
شاب:إقرئوا الكاريكتير ده و حتعرفوا أنا كنت بضحك ليه

أنا:شفتى بقى يا ستى الناس بتجاوب إزاى بتلقائية
الفتاة:إنت عايز رأيى بجد
أنا:اه
الفتاة:أنا شايفة إنك لقيت بنت حلوة قلت تفتح معاها كلام بطريقة جديدة ,وممكن تمشى معاك وتعرف إسمها وناخد نمرة تليفونها كمان
أنا:أقسملك بالله إن ده ماكانش قصدى
الفتاة:حيث كده بقى أنا عايزة أقولك إنك أهبل,حد برضوه يمشى فى الشارع يسأل الناس هيا بتضحك ليه أنا قلت بس أسايرك شوية أشوف أخرتك أيه,دلوقتى بس ممكن أقولك أنا كنت بضحك ليه
أنا:خلاص مش عايز أعرف,أكيد ماكنتيش بتضحكى على حاجة ,دى أكيد غلطة فى تعبيرات وشك خلتنى أشوفك بتضحكى,على فكرة إنتى ممكن تكونى ماكنتيش بتضحكى ,أنا بس اللى شفتك بتضحكى و أقنعتك إنك بتضحكى ,عموماً شكراً على وقتك اللى ضيعتيه معايا
أكتشف إننى قد تأخرت كثيراً عن العمل فأقرر العودة إلى المنزل والنوم.

8 Comments:

Anonymous غير معرف said...

جديدة وملعوبة يا فيلسوف الغبرة
رشيدى

15/1/06  
Blogger Randomly said...

تصدق يا ماشي الطريق اني مصدقاك،
عارف ليه؟ أعتقد انها حاجةغريبة
اليومين دول انك تشوف ناس بتضحك
في الشارع،
لاني كنت بافكر في نفس الشئ
ساعة ما واحدة قريبتي كانت بتزور
مصر اليومين اللي فاتوا كنا في الأسانسير و ركب معانا سكان اخرين
و لم يبتسموا و هم بيلقوا التحية
و كذلك عند نزولهم من الأسانسير،
اول تعليق لقريبتي "هو انتوا ما
بتبتسموش لما بتسلموا علي بعض؟
سؤال جميل

15/1/06  
Blogger Amanie F. Habashi said...

nice one, reminded me of something I read recently in the Guardian Week end
http://www.guardian.co.uk/weekend/story/0,,1662145,00.html#article_continue
they called it the Tickle inside

15/1/06  
Blogger Sekhmet said...

"حضرتك كنتِ بتضحكى ليه"
سالؤلنى السؤال ده وانا مصدرة وشى فى الجهاز و بقراء
تحياتى

17/1/06  
Blogger خجل said...

حلوه

17/1/06  
Blogger ماشى الطريق said...

داليا فودا:واللهِ يعنى إحتمال برضوه
رشيدى:حبيب قلبى أهلاً بيك
egiziana :الصراحة الضحك المفروض حاجة تلقائية
بس ده مابقاش موجود للأسف
شخصية إفتراضية:عندك حق وشكراً يا باشا
على الشاطىء الأخر من نفسى:ممكن أعرف إنتى كنتلى بتضحكى ليه
خجل:إنتى أحلى

18/1/06  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

بجد فعلا وش الناس كلها بقى عبوس جدا .. وبيصبنى بحالة من النفور

ببقى حتى مستغربانى لو حاولت أضحك.. رغم ان بيكون عندى باعث نفسى قوى ان اضحك على شكل الوشوش وهم مش فهمين حاجة

19/1/06  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara ana 3ala tol bad7ak fi wesh enaas ele a3rafa w ele mesh a3rafha w nas kter wa2afetni w 2alitli ente te3rafini akid tab3an kan shakli 3abita bas ba2oloho ana ba7eb ad7ak lenas w ana mashya w aw2at krer awe ad7ak lama 3eni tegi fi 3en walad mabb2ash adra awa2af el de7ka bgad wallahe bb2a far7ana bas salam

10/5/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters