الثلاثاء، يناير 16، 2007

واحشنى يا عمور

إهداء إلى : الضفدع الشجاع
إزيك يا عمور
واحشنى جداً والله يا إبنى
من حوالى عشر تيام كده كنت معدى قدام أبو شوشة ومش عارف أيه اللى فكرنى بيوم كنت أنا و إنت راجعين بليل مش فاكر والله من فين غالباً كانت سينما يعنى
ولما قربنا على أبو شوشة قولنا ننزل نقعد عليها شوية
وكلمنا الولة مهاب و قولناله تعالى والراجل مكدبش خبر و نزل جه قعد معانا
تقريباً ساعتها إحنا مطولناش قعدنا ييجى ساعة كده و شربنا شاى بالنعناع وروحنا على بيتنا بعد ما طبعاً إنت و مهاب بعتونى البيعة المعتادة و سبتونى لوحدى أدور على مواصلات و كل واحد فيكم طلع على بيته
الغريب فى العملية و الغريب جداً إن الحدث ده كان عادى جداً
يعنى بيحصل كتير
بس كان نفسى أعرف فعلاً أيه اللى خلاه ذكرى عندى
و أيه اللى خلانى أفتكرك بيه أوى كده و يحسسنى بأول مرة فعلاً بأد أيه إنت واحشنى و أنا مفتقدك
يعنى أكيد لينا ذكريات أقوى من اليوم ده بكتير جداً
بس أيه اللى خلى اليوم ده بالذات يعلم معايا
الله أعلم
قعدت أحاول ألاقى أى تفسير للعملية والصراحة ماكونتش عايز أبوظ جمال اللحظة فعلاً بأى تفسير للى حصل
أفتكر إن اللى حصل ده فعلاً يندرج تحت جمال المحبة
واحشنى والله يا عمور الكلب
ساعات يا عمور بتسيطر على دماغى فكرة إنى لو جمعت الناس اللى بحبهم, بحبهم فعلاً يعنى مش مجرد أصدقاء أو أشباه أحِبة و سهرت معاهم لوش الصبح كل مشاكلى حتتحل
بجد والله
مش حيبقى ناقصنى غير إنى أصلى الفجر فى الجامع و أروح بيتنا أعمل كوباية شاى بالنعناع و أدخل البلكونة أقعد بالفانلة الداخلية و أفرد رجليا على جدار البلكونة
و بعد كده أخش أنام
حقوم من النوم حلاقى كل مشاكلى إتحلت
الفكرة خيالية جداً و غير واقعية
والله أنا ساعات فعلاً ببقى مقتنع إنها واقعية
يعنى بحس إنى أكيد حقوم من النوم مبسوط أبيض من كل الوساوس و الزبالة اللى فى دماغى و ساعتها فعلاً
الحياة حتبقى منطقية
الفكرة دى مسيطرة على دماغى بقالها فترة لدرجة إنى كنت عايز أعملها فيلم قصير
فى حدود نص ساعة أربعين دقيقة كده
يعنى شاب عايز يجمع أصحابه و يسهر معاهم لحد الصبح
تيمة ظريفة و سهلة جداً فى الكتابة و تجيب شغل سينما فيها زى مانتا عايز
بس أنا فعلاً مكونتش عايزها تبقى بوست أو سيناريو أو حتى فيلم لو مين حتى اللى حيخرجه
إنشالله حتى لو كان عمك بريان دى بالما
تخيل فى يوم كده تلاقى عمك بريان دى بالما متصل بيا و يقولى إنه عجبه السيناريو جداً
متستغربش أوى كده بص فوق كده على إيدك الشمال حتلاقى كلمة فانتازيا
أيوة اللى مكتوبة باللون الأخصر الغريب ده الله ينور عليك
بريان دى بالما : والنبى يا بشمهندس محمود ...لأ والنبى ما تنفعش ... جيسس كرايصت يا بشمهندس محمود السيناريو ده عاجبنى جداً
أنا : يا بريو ماينفعش والله ,إنت حبيبى أى نعم يا بريو و أنا و إنت ولاد نفس الكار بس إنت من أوتومبيل تانى بس السيناريو ده شخصى جداً , سو بيروسنال
بريان دى بالما : بٌص يا حوكة حديك مليون دولار ومتعيش على أهلى
أنا : ممم معيش على أهلك طب ينفع أعيش على زمالكك ههههه إضحك كده يا بريو و بلاش الأكتئاب ده , يا راجل حد يعرف نيكول كيدمان و يكتئب كده
بريان دى بالما : إنجزنى يا حوكة معنديش وقت
أنا : معزوش عليك يا بريان يا خويا , هات مليون جنيه و إنشاله عايزه تعمله فيلم كارتون إعمله
أنا سرحت و هيست جامد , فُكك منى
أشوفك على خير إنشاء الله

9 Comments:

Anonymous غير معرف said...

و الله و انت واحشنى اكتر يا حوكا انت مش عارف انا فعلا بحبك قد ايه
انت عارف انا الموقف اللى بيجى فى بالى على طول لما نبقى متفقين ننزل و انت تقولى فى التليفون بساجى الاقيك لابس و ننزل على طول ماجيش الاقيك بالكلوت و انا طبعا اقولك عييب وفجأه الاقى وليد بيقولى ده محمود جه بره اقوم طالعلك بالكلوت علشان طبعا اتسطلت فى الكلام مع امى فى المطبخ و المهم اطلع اسلم عليك و احضنك جامد و خاصة لما كنا بنزل يوم و نص بس كل اسبوع ايام شغل القاهرة و انت كنت تبتسم كده و تبص فى الارض و بعدين تعمل نفسك مبضون و علبال ماروح البس ارجع الاقيك اقعد مع وليد او لوحدك قدام الكمبيوتر بتبص على البلوجز و بتشرب الشاى بالنعاع اللى امى عاملاه و يا سلام لو فيه باستافلورا كمان و الاقيك شكلك كده مبسوط
ساعتها كنت بحس ان انت منى يعنى المفروض انك تبقى هنا على طول

ملاحظة بعيد عن الموضوع:
خلص الباسبور و التذاكر يا ---- العرب

16/1/07  
Anonymous غير معرف said...

من أجكل أِشياء الدنيا الصدقاة المجردة

16/1/07  
Blogger ماشى الطريق said...

ملك:
أهو شفت ده اللى أنا بتكلم عليه
أنا دلوقتى مش حاسس بأى حنين أو تداعى ذكريات للكلام اللى إنت بتقوله لأنه كان بيحصل على طول فماكونتش بحس إنه ذكرى
عارف بقى لو كنت جيتلك يوم ولقيتك لابس هدومك كلها دى كانت حتبقى ذكرى
فعلاً
محمد عبد الغفار
كلامك سليم جداً
الصداقة المجردة دى أكيد من أجمل الحاجات اللى فى الدنيا

16/1/07  
Anonymous غير معرف said...

جيسس كرايصت ..
looooooooooooooooooooooooool
حرام عليك يا محمود بجد فى يوم حتلقينى مت والله من الفانتازيا بتعتك دى
:D

16/1/07  
Anonymous غير معرف said...

ههههههههههه
هما الاسكندرانيه كلهم كدا فى طوفان زكريات فى دماغهم
تقريبا كل يوم لما بنعدى من البحر بنشم ذكريات

17/1/07  
Anonymous غير معرف said...

واللة يابنى أنا أبتديت أحس إن مافيش حاجة إسمها صداقة مجردة .....
على فكرة أنا ساكن جنب أبو شوشة

18/1/07  
Blogger Nour said...

على فكرو أنا كنت معدية قبل ما أي حد يسيب كومنت.. بس قُلت عيب بقى أسيب أول كومنت لصاحب الموضوع.. و قد كان
:P
آه و بالمرة, أحب
أؤيد مويا بشدةةةةة
:))))

18/1/07  
Blogger ماشى الطريق said...

moia
لألأ بعد الشر عليكى
إنتى كده حتخلينى أبطل أكتب يا مويا
cat alex
جميلة أوى جملة
تقريبا كل يوم لما بنعدى من البحر بنشم ذكريات
kaed :
أهلاً وسهلاً يا فندم جارنا يعنى
شيشة برةلللأستاذ يا مندرة
هو فكرة الصداقة فكرة معقدة جداً وبأمانى أعتقد إن إحنا اللى بنعقدها وإنها يفترض تكون أبسط من كده بكتير طالما إن الثقة متوافرة
nour :
أصيلة والله يا نور و ذوق
طالما إنك بتؤيدى مويا يبقى من الواضح إنكم حتخلونى أبطلها قريب
ماشى ماشى
:D

18/1/07  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara 3ala fekra men agmal el 7agat ele bet3alem feel dema3' a3dat el es7ab enta fakartene be es7abe a7san nas fe el donya ana 3ayza a2ol enohom wa7ashone awe awe yaret a2dar asafer 3andohom la7zat warga3 tane el wa2t mn 3'erhom bey3ade w7esh awe w kol ma yego 3ala bale yw7ashone aktar

14/4/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters