الجمعة، نوفمبر 24، 2006

Do you believe in fairies?

فيه أفلام كده لما بتشوفها بتحس إنك مش عايز تشوف أفلام لمدة طويلة
أنا بقالى حوالى تقريباً ست شهور مشفتش فيهم غير ييجى عشرين فيلم وكلهم كانوا فى السينما
العشرين فيلم دول كنت بشوفهم فى إسبوع قبل كده
بس طوال الفترة فيه أفلام كل ماالواحد بيلاقيها قدامه مش بيقدر يفوتها
زى
مش زيه , يعنى الفيلم ده مبقدرش أفوته كل مابييجى فى التلفزيون
مش عارف أقول أيه, أنا مبعرفش أنقد الصراحة
ومش عايز أتكلم عن قصة الفيلم لأنه ماينفعش أحكيها لازم تشوفها بنفسك
بس الفيلم ده الفيلم الوحيد اللى عيطت فيه
كل مرة بشوفه بلاقى نفسى بعيط كده من غير سبب
أنا معرفش حد غيرى عيط فى الفيلم ده مهما إن كان الشخص إتأثر بيه أو حبه
بس أنا فعلاً بحس إن الفيلم ده هوأكترحاجة شفتها أو قريتها بتعبر عن اللى جوايا وعن اللى عايز أعمله وعن وعن وعن
كان فيه حوار فى أخر الفيلم كل مرة أشوفه فيه لازم لو مسكت نفسى فى الفيلم كله أعيط فى الحتة دى
لو حد فيكم شاف الفيلم أكيد حيبقى فاكر المشهد
موعدكش لومكنتش شفت الفيلم و بتكون بتقرا المشهد لوحده إنك تتمتع بيه زى مالو شفته فى الفيلم و خصوصاً إنه جاى فى ذروة الفيلم
نصيحة منى لو مكنتش شفت الفيلم ده دور عليه و شوفه و خصوصاً لو بتحب الفانتازيا
.............................................................................
-You see, Wendy, when the first babylaughed for the first time,the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about and that was the beginning of fairies.And now when every new baby is born,its first laugh becomes a fairy.So there ought to be one fairy for every boy and girl
- Ought to be? lsn't there?
- Oh, no.Children know such a lot now.Soon, they don't believe in fairies.And every time a child says,"l don't believe in fairies,"there's a fairy somewhere that falls down dead.
..............................................................
-Tink.Are you dying?
Her light is growing faint.If it goes out,
that means she's dead.
Her voice is so low I can scarcely hearwhat she's saying.
She says she thinks she could get well again if children believed in fairies.
Do you believe in fairies?
Say quick that you believe.
If you believe, clap your hands.
Clap louder.
Thank you. Thank you

6 Comments:

Anonymous غير معرف said...

والله عيب...
عموماً أنا اتقصّرت و كنت حأعيط من الكلمتين إللي قلتهم.. -من سيناريو الفيلم طبعاً- و ياريت المرة الجاية ابقى رن عليّا أشوفه معاك و مش حأخذلك..

25/11/06  
Anonymous غير معرف said...

نسيت أرد على سؤالك..
I do Believe.. whether it gets it's z only thin 2 hold on ..

25/11/06  
Anonymous غير معرف said...

انا كل مرة بعيط فى الحتة ده
البت اللى عمله دور الجنيه عينيها كلهل رجاء علشان الجنيات ماتموتش
ومنظر الام و لهفتها انها تسأف و عندها امل فى حاجة هيه مش مؤمنة بيها و لكن بتعمل كده على امل ان بنتها تعيش
و بعدين المنظر الساحر لما فجأه المشهد بيفتح على ال
niverland
و بيعرفوا انها ماتت
و الواد بن العفاريت ابنها تمثيله بن حرام برده
و الله و طلعت بتفهم يا حوكا تعليمى فيك ما جاش على فشوش
لوووووووووووووول
))

26/11/06  
Blogger ماشى الطريق said...

shayce :
ماوعدكش إنى حرن عليك غالباً حابيعك
نياه نياه نياه
ملك:
لا يا راجل إنت عيط فى الحتة دى
أنا مش مصدق
دانتا حلوف يا إبنى إزاى قدرت تعيط؟؟؟
هع هع هع

26/11/06  
Anonymous غير معرف said...

مش عارفه هتصدقنى ولا لا بس بقالى شهر بقرأ فى كل بوستاتك واكتر حاجه عجبتنى فيلم هندى فاشل وxyzوقريت تقريبا كل البوستات
بجد انت فنان مش محتاج تكتب شعر الفن والموهبه والاحساس مش محتاجين شعر ولا نثر ولا قصه عشان تشتهر محتاجين حد يفهم انت بتقول ايه ويتأثر بيه
بس انت فعلا ساعدتنى اخد قرار فى حياتى
انت فغنان
وعارفه انك هتفتخلر بكلامى ده وهتقوله لاصحابك بس انت تستاهل احترامى
اكتب كتيييييييييييييييير
لانى بقرالك

27/11/06  
Blogger ماشى الطريق said...

Anonymous:
والله يا عم لابنا يخليك و متشكرين جداً
بس يعنى أنا فعلاً بحب شعر العامية جداً
بس من الواضح إنى ماليش نصيب فيه
بالنسبة لجزء إنى ساعدتك تاخد أهم قرار فى حياتك
أنا مقلق جداً من الحتة دى بس حيث إنك أخدت قرارك خلاص ربنا يوفقك
وأعرف أخد أنا قرارى كمان
يا عم مش محتاج أورى الكومنت بتاعك لأصحابى هما عارفين إنى فنان و كاتب كبير
:D
متواضع جداً ماشى الطريق ده

27/11/06  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters