الأربعاء، أغسطس 09، 2006

ماشى الطريق

إمبارح حصلتلى حاجة غريبة جداً
زى ما تقولى كده غفيت لمدة دقيقتين وأنا قاعد على كرسى فى الشغل
عادى عادى ما تدقيش
المهم يا ستى إنى حلمت بيكى فى الدقيقتين دول و إبتديت أكلمك عن كل حاجة فى حياتى كل حاجة
كنت وصلت لمرحلة خلاص إنى حعيط بس فجأة صحيت من النوم لقيت خالد اه معلش إنتى متعرفيش خالد
أكيد فى مرة حاكتب عنه و أحُط كمان صور ليه خالد ده واحد من أجدع الناس اللى شفتهم فى حياتى
بس يا ستى الحاجة الغريبة فعلاً إنى مش عارف إشمعنى حلمت بيكى إنتى بالذات
مع إنى متكلمتش معاكى قبل كده غير مرة أو مرتين وبقالى ييجى أكتر من سنة ولا جيتى على بالى
طب إشمعنى دلوقتى
إشمعنى الواحد لما بييجى يكتب حاجة فى صيغة جواب أو كلام موجه لشخص ما دايماً بيختاره من الجنس الأخر
يعنى ليه الواحد قلبه ما بيتفتحش أوى كده إلا مع بنت
مع إن الولد ممكن يفهمك ويراعى مشاعرك
بس تقولى أيه فى الطبع الوسخ
ماشى يا ستى ماعلينا المهم إن أنا تجاوزت الحلم بسرعة وكان نفسى أمسك ورقة و قلم و أكتب أى حاجة
بس زى ما تقولى كده مبقاش ليا نفس لأى حاجة
تقدرى تقولى إنى فقدت غريزة البقاء بجد والله
مبقتش فارقة معايا أى حاجة فى أى حاجة
ماشى الطريق فعلاً
مبفكرش فى أى حاجة عادى جداً
الحياة ماشية وانا برضوه ماشى
بقالى كتير مابعملش أى حاجة من الحاجات اللى بحب أعملها
مخنوق لدرجة إنى مش قادر أطلع من الخنقة فبخنق نفسى أكتر
زى ما قلتلك فقدت غريزة البقاء
حتى الكتابة اللى انا بكتبها كان عندى إعتقاد ولو واحد فى المية إنها حتفك حالة الأكتئاب
بس عادى جداً مفيش أى حاجة
أنا قعدت لفترة طويلة مقتنع إن أسوأ أنواع الأكتئاب هو الأكتئاب اللى بييجى من غير سبب
بس بأمانة أسوأ أنواعه لما بيجيلك إكتئاب وتكونى عارفة أسبابه ومش قادرة تعملى حاجة
الشعور بالعجز ده وحش أوى يا
هه كان إسمك نيفين شوفتى أنا لسة فاكر إزاى يمكن علشان إنتى كنتى حلوة أوى و دمك زى العسل
يعنى لو كنتى وحشة ودمك تقيل أكيد مكنتش ححلم بيكى مش طالبة كوابيس
هىهىهى
تقدرى تقولى إنى بكتب دلوقتى لمجرد الأحساس بالملل و إن النهارده عندى حوالى ساعتين المفروض إنى أزاول فيهم حياتى و زى مانتى شايفة أدينى بازاول نفسى أهوه
إضحكى بقى خلينى أحس إنى عملت حاجة حلوة فى يومى
سلم بقى علشان أنا زهقت ورايح أنام
تصبحى على خير

13 Comments:

Blogger Ezz said...

نفسي أقولك يحرق يلعن ينكت يهري على المسا.. هي ناقصة.. بس طبعا مش هاقولك كده.. لأن الأحساس ده عادي في الأيام دي و عموما كفاية أن البت كانت حلوه و دمها زي العسل أنت هتنهب.. أه من حوالي 11 سنة بالضبط مريت بنفس احساسك ده .. خدت بعضي و سبت بيتي في مدينة نصر و أجرت شقة في الحسين و قعدت حوالي شهر.. و كانت تجربة مهمة بجد و غيرت مود الكأبة.

10/8/06  
Blogger شغف said...

عليك انت بقى - استكمالا لكلام الأخ عز - انك تاخد أول صاروخ بره الكرة الأرضية ، و تأجر لك حتة ع القمر يمكن الكآبة تخف


الله يجازيك


تعرف إني بقالي مدة أصلا بادور ع البلوج بتاعك ده بعد ما كنت دخلته مرة صدفة زمان ، بس ما كنتش فاكرة اسمه ايه

و بقى لما ألاقيك تاني ، ألاقي مود الكآبة العجيب ده ؟

10/8/06  
Blogger BackBone said...

تعرف ايه ألز حاجه في الأحلام اللي من النوع ده... احلي حاجه انك عمرك ما هتنسي الحلم ده ابداً....

مره انا برده حلمت بوحده واحد صحبي بيحبها و انا اصلاً مرتبط و بتنيل احب البنت اللي مرتبط بيها... بس معرفش ايه اللي جاب البنت ديه في بالي...ملهاش اصلاً علاقه بيه و لا بكلمها...بعني صباح الخير... ازيك...عامله ايه ....بس علي كده...


بس باعم حلمت اني قاعد بفضفض معاها فضفضه غريبه و بحكيلها عن كل حاجه مضيقاني و بعد ما خلص الحلم اكتشفت اني أتاخرت علي المحاضره "اصلي كنت ساعتها لسه في الكليه" و رحت المحضره و انا عندي حاله من اللا وعي... ماشي بدون ادراك اي شئ محيط بيه ... كأني فاتح التلفزيون و بتفرج علي حياتي...


و اول ماشوفته بقه روحت قيلها علي طول "ازيك" و بس و مشيت...

11/8/06  
Blogger السهروردى said...

أنت قلبك أبيض أوىىىىىىىىى
مش بالقاف بالألف لأجل البساطه
فاهم قصدى ؟!

11/8/06  
Blogger kalam said...

ايه ياعم مالك؟؟
ده انا باجي هنا عشان احس بالتفاؤل
اجي الاقيك مضيع كده؟؟؟
اجمد يا ماشي
الطريق لسه طويييييل

13/8/06  
Blogger tona said...

ليه كده

13/8/06  
Blogger هوميروس said...

طيب اديك بتعرف تفتح قلبك مع صيغة المخاطب المؤنث انا مبعرفش اكلم غير نفسي شيزوفرينيا لا برانويا
زفتازيا برده محدش يعرف يقولي نكته

15/8/06  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

تصدق انى كمان بحلم بحجات عجيبة..
هى مش اشخاص بعينهم.. نفسى احلم بحد.. بس بحلم باشياء مش متركبة على بعض وماتعرفلهاش صاحب
م الآخر تقول سلطة احلام

بس عادى... فى الأغلب بنسى.. ويمكن دى نعمة

وعلى فكرة برضو... اصعب انواع الاكتئاب اللى تكون عارف اسبابها.. دا صح

نصيحة.. روح كل شيكولاتة.. بتجيب نتيجة عن تجربة

16/8/06  
Blogger Bahz.Baih said...

أسجل مرورى و لكننى لا أجد ما أقوله ففى بعض الأحيان لا يكون للكلام معنى

قلبى معاك

16/8/06  
Blogger BaTresYa said...

حتى وانت مكتئب طريقتكـ في الكتابه جميله جداً..ماشاء الله عليكـ ..وعلى فكره انا الحاجه الوحيدة اللي تخليني اعيط هو الإحساس بالعجز الاقي كله مقضياه ضحكـ ... إضحكـ وإنسى اي حاجه وخلي الضحكه تطلع من جواكـ وبس خلاص

21/8/06  
Anonymous غير معرف said...

يا عم احمد ربنا أنك بتعرف تحلم اصلا ,انا بقي مبحلمش خالص و حاسس ان حياتي ملهاش معني من غير احلام

8/9/06  
Anonymous غير معرف said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » » »

2/3/07  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara ha2olak 3ala 7aga 7salet ma3aya 3aref lama teb2a me7'atat l7ayatak kwayes awe w tla2e kol 7aga mashya tamam w teb2a far7an awe w nefsak bokra yege 3alashan tkamel ba2et 7'etatak w a7lamak w fag2a ka2anak shayel kom etba2 marsosa fo2 ba3d to2a3 ttdashdesh met 7eta btefdal fi 7ala fo2 el wasf mn el ka2aba w t7es en el 7aya entaht mafesh kalam

13/4/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters