السبت، أبريل 22، 2006

"كواليس تصوير فيلم "قبل ما تُخرج خبط

أحمد : أنا بحبك أوى يا منى أنا مقدرش أعيش من غيرك
سالى : و انا كمان يا أحمد أنا بحبك أوى ........... أوى
أحمد يتأهب لتقبيل سالى
المخرج :ستوووب
زفت زفت تمثيل زفت مين المخنث اللى علمكم تمثلوا بالشكل ده , إنتوا خليتوا المشهد مشهد كوميدى مش رومانسى , أنا مش قادر أحس بيكم خالص
يفكر لحظات بينما الأستوديو صامت تماماً , أحمد و سالى يقفان فى خجل
المخرج : تعالى يا أحمد تعالى يا سالى عايز أقولكم حاجة على إنفراد
(يقتربان منه)
المخرج يتلفت حوله ثم يهمس لهما : أنا عايزكم تدخلوا الأودة بتاعتى وتناموا مع بعض
سالى فى ذهول : أيه ده إنت بتقول أيه
المخرج : صدقونى يا ولاد لما إحم تمارسوا الجنس مع بعض حتقربوا لبعض جداً و المشهد حيطلع حلو
أحمد : إشطة يا أستاذ طول عمرى بقول عليك راجل بتفهم
سالى : إنتوا بتسعطبطو ولا أيه أنا إستحالة أعمل كده طبعاً

المخرج : يا سالى هية كلها عشر دقائق دى شكة دبوس صدقينى
صوت : أيه الكلام اللى بتقوله ده يا أستاذ إنت عبيط ولا بتسطعبط
المخرج : أيه ده إنت مين؟؟؟؟
الصوت : أنا ماشى الطريق
المخرج : أيه راس البطريق ده, أيه يا ربى الأشكال اللى بتتحدف علينا دى , مين اللى دَخل الحمار ده هنا
ماشى الطريق : أنا هنا من البداية , أنا صاحب المدونة دية
المخرج : طب و بعدين يعنى كونك صاحب المدونة مايدكش الحق تتدخل فى شغلى
ماشى الطريق : لأ أتدخل طبعاً لأن كل كلمة إنت بتقولها أنا اللى مخليك تقولها
المخرج : لا لا لا أنا شخصية إفتراضية صميمة إنت مجرد بتدينى خطوط مبدئية وبس وانا بعد كده بتحرك على مزاجى
ماشى الطريق : أنا مش فاهم حاجة من الكلام اللى بتقوله ده
المخرج يضحك فى سخرية : يا أستاذ إنت خلاص ضعت إنت حطيت نفسك فى لعبة أكبر منك , مشكلتك بتتلخص فى إنك حاولت تكون ليك خبرات كتيرة فى الحياة بس للأسف فشلت , أنا للأمانة العلمية زعلان عليك وده برضوه مايمنعش إنى شمتان فيك
ماشى الطريق : كمل و أنجز
المخرج : بصُ يا سيدى نتيجة للفشل ده إبتديت تتخلى عن شخصيتك الحقيقية و تعمل شخصيات إفتراضية تقابل المجتمع بيها , ومع مرور الوقت إنت زى ما تقول كده إستحليت اللعبة بقت شخصياتك الإفتراضية أكتر من الازم , لدرجة إنك .... فقدت السيطرة عليها , الشخصيات لوحدها بقت بتخرج منك بدون علمك أو إذنك , الشخصية الأفتراضية بقت بتعمل شخصيات إفتراضية وشخصيتك الحقيقية خلاص بح مبقتش موجودة , شخصياتك الأفتراضية مبقتش عالورق بس دى بقت كمان فى العالم الواقعى , إنت بتتعامل مع الناس بشخصيات إفتراضية
ماشى الطريق : أنا فعلاً مش قادر أستوعب الكلام اللى إنت بتقوله
المخرج : عايز أقولك مثلاً إن ماشى الطريق نفسه شخصية إفتراضية
ماشى الطريق فى ذهول : أنا شخصية إفتراضية
المخرج : أيون , بس نتيجة لوجود شخصية إفتراضية فى واقع إفتراضى الشخصية دى بقت شخصية حقيقية
ماشى الطريق : يخرب بيت أمك أنا مش فاهم حاجة
المخرج : بُص يا سيدى أراء مجموعة من الناس اللى عرفوك واخدلى بالك دى مجرد عينة عشوائية
م : هو مؤدب جداً الصراحة بس مشكلته إنه هادى أكتر من الازم
ع : شخص عبيط مدمن أحلام يقظة ربنا يشفيه
ح : عيل عسل علية النعمة هو دماغه بايظة شوية بسب دمه شربات
م : شخص ذكى جداً جداً
س : شخص معتوه طحن
ك : عيل ممل طحن و كئيب
ع : كل كلامه عن السينما دماغه دى عبارة عن فيلم خام
ط : أنا أسود أيام حياتى لما بشوفه أونلاين بينفخنى صح
ب : مش قادرة أقول عليه أيه بس وهو بيمسك أيديا وإحنا بنعدى الشارع بحس إنه واحد تانى غير اللى أعرفه
أ : كل دماغه شغله طول ماهوا قاعد عمال يكلمنى عن شغله وعن أحلامه فى الشغل
المخرج : دول بس مجموعة من الناس بيتكلموا عنك تقدر تقولى إنت أنهو شخصية فى دول ولا حتى أنهو شخصية تانية
ماشى الطريق : مش عارف , صدقنى مش عارف , بس عايز أقولك إن الحكاية ساعات بتبقى ممتعة فعلاً بتحس إنك بتعيش أكتر من حياة
المخرج : اللعبة اللى إنت دخلت فيها دى لعبة خطرة فعلاً يعنى أنا مثلاً دلوقتى شخصية إفتراضية بس ليا أراء إنت كماشى الطريق مش موافق عليها
ماشى الطريق : ده أكيد طبعاً أكيد أنا مثلاً مش حسيب إتنين يناموا مع بعض علشان أى سبب فى الدنيا , بس أنامش قادر أفهم إزاى الشخصية الأفتراضية ممكن يكون ليها أراء ومشاعر مش موجودة عندى أساساً
المخرج : ومين قالك إن الأفكار دى مش موجودة فعلاً فى الشخصية الحقيقية ومين قالك مش ممكن أكون أنا أصلاً الشخصية الحقيقية
ماشى الطريق : أنا الشخصية الحقيقية , إنت بنفسك قولتها
المخرج : شخصية حقيقية بس فى الواقع الأفتراضى , لكن أنا ممكن أكون الشخصية الحقيقية فى الواقع الحقيقى
ماشى الطريق : أنا حثبتلك إنى الشخصية الحقيقية فى العالم الواقع و الأفتراضى و حالغى البوست كله واريح دماغى
المخرج : تراهنى إنك مش حتقدر, أديك منزل البوست أهوه , والناس كلها قاعدة تتفرج عليا وانا بعريك
ماشى الطريق يضحك : تعرينى , ويا ترى حتعرى أنهو شخصية صدقنى صعب أوى تعرينى بُص أنا حقولك حاجة فعلاً ممكن تكون لية ستميت شخصية وكل واحدة فيهم ليها رأى بس ساعة التنفيذ أنا بس اللى بنفذ ساعتها فعلاً بتظهر شخصية وتسيطر على كل الشخصيات المشكلة إنه من وقت للتانى شخصية إفتراضية هى اللى بتقرر وده اللى بيسببلى مشاكل كتير فى حياتى الواقعية , بقولك أيه البوست كده بقى طويل أوى وممل والناس قفلت الصفحة من زمان وأشترت دماغها , عايزين نعمل أى جو نعنشة
المخرج : إزاى يعنى
ماشى الطريق : أنا اللى حاخرج مشهد الحب ده
المخرج : لا يا عم ده فيلمى أنا
ماشى الطريق : إنت حتشتغلنى ولا أيه يا عم أنا صاحب المدونة دى وممكن أشطب أى إعتراض منك و أخليك توافق و إنت مبسوط كمان , بُص كده إنت بتقول أيه
المخرج : يا سلام يا أستاذ ماشى الطريق لو حضرتك اللى أخرجت المشهد ده , أكيد حيبقى تحفة
المخرج : أيه ده أيه ده ده إسمه تعر...
ماشى الطريق يقاطعه : بس مش عايز قلة أدب فى المدونة يلا يا أحمد يلا يا سالى حنصور المشهد تانى
أحمد : أيه ده يعنى مش حنام مع سالى علشان نقرب من بعض
ماشى الطريق : لأ يا أحمد
أحمد : يوهههه يا عم مانتا كنت فى حالك لازم تقًطع علينا يعنى
ماشى الطريق : لذيذ إنت يا أحمد أنا عاملك شخصية صايعة بس دمها خفيف
أحمد : ماشى يا عم المبدع إنجزنا بقى
ماشى الطريق : قولى إنت أيه اللى كان مضايقك فى المشهد اللى هما عملوه
المخرج : مكنتش مصدق إنهم كانوا بيحبوا بعض
ماشى الطريق : بسيطة نخليهم بيحبوا بعض
المخرج : إزاى يعنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماشى الطريق : إنت نسيت إنهم شخصيات إفتراضية ولا أيه يعنى ممكن نغير فى حياتهم زى ماحنا عايزين
بُص يا سيدى الحاجة الجديدة واللى إنت طبعاً بصفتك شخصية إفتراضية فى الدرك الأسفل من العالم الأفتراضى ماتعرفهاش إن أحمد و
سالى بيحبوا بعض فعلاً بقالهم 3 سنين وإنهم ناويين يتجوزوا الشهر الجاى
أحمد "نلاحظ تغير طريقته فى الكلام" : أنا و سالى فعلاً ناويين نتجوز الشهر الجاى إنشاء الله طبعاً و كنا والله حنقول لحضرتك بس إكمننا لسة عارفين الخبر حالاً ملحقناش نقولك
المخرج : إشطة أنا ميهمنيش الكلام ده كله أنا يهمنى بس إن المشهد يطلع مظبوط
أكشن
أحمد : سالى سنين و سنين وانا بدور عليكى وإنتى فين الأقيكى
سالى : أنا عايشة فى قلبك يا أحمد من زمان
المخرج : ستووووووووووووووب أيه القرف ده إنتوا ولا بتحبوا بعض ولا حاجة
ماشى الطريق : أيه يا عم إنت حتستعبط ولا أيه مش إتفقنا إن أنا المخرج وكمان أنا شايف إن المشهد حلو , قولى بذمتك عمرك شفت إتنين بيحبوا بعض وقاعدين قعدة هيام وقدرت فعلاً تحس بالمشاعر اللى بينهم
المخرج : وضح قصدك من فضلك
ماشى الطريق : أنا مقتنع إن مفيش حاجة إسمها حب , العملية تقدر تسميها إرتياح أو إحتياج متبادل بس , ومع مرور الوقت وزوال السبب اللى قامت عليه العلاقة بيحصل حاجة من الأتنين يا إما بينفصلوا يا إما بيعيشوا نفسهم فى دور الحب
المخرج فى ذهول : إنت اللى بتقول كده بالرغم من إنك عايش قصة حب بقالك كذا سنة
ماشى الطريق : أنا بقى من النوع الللى بيشتغل نفسه وهيا كمان لعلمك علشان كده إحنا فى طريقنا للإنفصال قريباً زى أحمد و سالى كدة كمان خمس سنين
سالى : إنت بتقول أيه
ماشى الطريق : إسمعى كلامى أنا عارف أحسن منكم , بداية العلاقة بين أحمد و سالى كانت كالأتى أحمد كان بيمر بحالة نفسية سيئة جداً فقدر يقنع نفسه إنه لو حبُ واحدة أكيد حتخفف من أزماته وسالى برضوه مقدرتش ترفض عرض أحمد الشاب الوسيم الغنى المشهور
سالى : الكلام ده صحيح يا أحمد
أحمد : إنتى بتتكلمى فى أيه , الراجل اللى بيتكلم ده هو اللى راسم شخصياتنا , أكيد فاهمنا أحسن مننا
ماشى الطريق : كمان خمس سنين أحمد حيتعرف على سارة بنت زى القمر وحيسيب سالى علشانها بمنتهى البساطة بدون الدخول فى أى إشكالات نفسية
أحمد : يتيألك , أنا وسالى بنحب بعض فعلاً ومش حنسيب بعض
ماشى الطريق : العملية مش بمزاجك يا بابا , أنا بس الللى بحدد
أحمد : إنت نسيت الكلام اللى قالهولك المخرج فى الأول ولا أيه , أنا شخصية إفتراضية إنت أينعم ممكن تتحكم فيا فى البداية بس بعد كده خلاص أنا حاخد سكتى الخاصة ولعلمك حتى ولو إنت مش مقتنع إن فيه حاجة إسمها حب فأنا وسالى رومانسيين جداً ومش حنسيب بعض لأننا مؤمنين فعلاً بحبنا
" يحضن سارة اللى تتمسك به وتنظر لماشى الطريق فى تحدى "
سالى : أعلى ما فى خيلك أركبه
المخرج : بقولك أيه يا أستاذ إنت توهتنى تماماً أنا شايف إنك تقفل البوست ده حالأً لأن العملية كركبت جامد ودماغنا صدعت
ماشى الطريق : أنا فعلاً كنت بفكر فى كده
المخرج : وياريت متجيش هنا تانى
ماشى الطريق : ماشى يا حيوان
المخرج : فيه حد يقفل بوست بماشى يا حيوان برضوه , خلى بالك بس وإنت مروح ليكون حد عاملك كمين على الطريق

20 Comments:

Anonymous غير معرف said...

_صوت قهقهة يملأ الغرفة و صوت الجارة اللى تحتينا و هى بتتصعب عالبت الهبلة اللى عقلها راح و هى لسه فى عز شبابها يا عين أمها_
التعليق بقه:
ممكن أسألك سؤال فارسنى من أول امبارح؟
انت برج ايه يابنى؟

22/4/06  
Blogger Solo said...

أحا
كان فى فكرة فى دماغى شبه كده
أحا
مش هاكتبها ملعوبة كده

22/4/06  
Blogger ماشى الطريق said...

الصراحة أنا مكنتش متوقع حد يرد على
البوست ده لأنه طويل جداً جداً وكنت عايز أقفل الكومنتس عليه حفظاً لماء الوجه ولكن بما إ‘ن فيه إتنين شرفونا بتعليقاتهم
بترتيب الظهور الست فنجانة و السنيور سولو
فلازم نرحب بيهم بدرى بدرى
فنجان قهوة
أنا برج عقرب وإن كنت مش مؤمن بحكاية الأبراج دى الصراحة
سولو
اللى سبق بقى يا صاحبى
)))))))))))))))))

23/4/06  
Blogger M. El-Hajj said...

يخرب بيت الأبداع أنت يا أبني عظيــــــــــــــــــــــــــم البوست روعة بجد

24/4/06  
Blogger HIMZELF! said...

lol
انا اسمي مكتوب
انا عايز ابوووس
;P

سهل انك تتحكم فيهم هنا وتخرجلهم وتقفل البوست لما تزهق بس اللي صعب بجد انك تتحكم فيهم في الحقيقة

24/4/06  
Blogger karakib said...

fekra ra23a :)
7assesteny be7agat ketiir awi.. dol shwayt 7agat menhom;)
awel 7aga 7assesteny eny da7'alt gowa e7ssasy wana bakteb...
we 7asset eny a3da fe awel saf fe massra7eya...
we 7assesteny eny el sha7'seyat el ben7otohom zay el 3agina benshakelha zay ma7na 3ayzin0...
past zaky bravo:)
antika

25/4/06  
Blogger ماشى الطريق said...

يا هلا يا هلا
فيه أربع شباب تانيين زى الفل قدروا يوصلوا لنهاية البوست
عظيم والله يا أولاد أنا نفسى مقدرتش أكمله
زنجى:
الله يخليك يا باشا إنشاء الله دايماً عند حسن ظنك
أنيمال
عندى ليك مُزة إفتراضية إنما أيه مُلعب
هوا الصراحة التحكم فيهم فى الحالتين صعب جداً
ساشا
الصراحة أنا مفيش فى أيدى حاجة أنا زييى زيك باتفرج
أنتيكة
أنا فعلاً متشكر جداً جداً على الكومينت الحلو ده

27/4/06  
Blogger karakib said...

مع ان انتيكه سبقتني و كتبت هنا لكن انا كمان احب اقول رايي هنا و لمن لا يعلم احنا اتنين انتوك و انتيكه بندخل بنفس الاسم
الكلام ده جميل
انتوك

28/4/06  
Blogger غادة الكاميليا said...

ايه يابني ده ده انت بجد امتعتني
فانتازيا فانتازيا بس تعرف ايه اكتر حته عجبتني, اللي انت بتقول فيها ان ليك ستميت شخصيه أصل أنا كده وبرده بس مش ستميه لأ اتنين بس انفصام؟ لأ مش انفصام ولا حاجه بس احنا اتنين واللي بينفذ هي مش أنا ولما بنتفق بنبقى زي السمن ع العسل ومحدش يقدر يقف قصادنا
ع العموم أسفه ع التعليق الطويل الممل ده بس مبروك البوست الحلو ده

28/4/06  
Blogger هوميروس said...

مع ان البوست ده طويل بس انا قلت اتصفحه كده اقرا في كلمتين ولا حاجة المهم انه خلاني سرحت معاه للاخر
بس تصدق كويس ان انت كتبت في الحكاية دي اصل الواحد احيانا الشخصيات الافتراضية بتاعته بتسرح بيه وتعيشه في الدور
انما دلوقتي بعد ما نبهتني انا هعمل حسابي امشي ياشخصيات ياافتراضية امشي وانت كمان ايه اللي مقعدك هنا
اه لامؤاخذة سلام عليكم

29/4/06  
Blogger ماشى الطريق said...

ناصر: الله يخليك يا عم
مترفعش روحى المعنوية أوى كدة
كراكيب
شكراً يا معلم
غادة الكاميليا
التعليق مش ممل ولا حاجة
وشكراً جزيلاً
هوميروس
لوووووووول
يخيبك يا أخى

1/5/06  
Blogger Sala7ef said...

طبعاً قريت البوست كله من باب ابي مش هفوتلك حاجة...
الطلعة جامدة جداً من أول جملة بس بعد كدة الموضوع تحول... بس مش مشكلة التجديد مطلوب و ان كنت ماباحبش الافكار الذاتية أوي...

1/5/06  
Anonymous غير معرف said...

سبحان الله
محستش ان البوست طويل اصلا

مبدع كالعاده انت اكتشاف يا ابني والله

3/5/06  
Blogger ماشى الطريق said...

جمالون
متشكرين على الثقة الغالية دى يا باشا
والصراحة أنا بحب الأفكار الذاتية
لووووول
bosbos
متشكرين جداً جداً

5/5/06  
Blogger Bahz.Baih said...

و انا عمال اقرا البويت اللى مش طويل خالص ده و التعليقات اللى عليه وقفت فجاه و قلت لنفسى
احا احا بقى هى دى اخره التدوين
انا هاكمل الفيلم اللى بامنتجه و ابقى ارجع المدونه دى تانى
بس ما قدرتش و كملت البوست للاخر بالتعليقات و قولت اقولك ده
على فكره بوستاتك الطويله جميله جدا وما يهمكش انت استرسالك فى الكلام رائع

و انا لسه بجد عايز اعمل معاك فيلم ابراهيم و ياسمين

قشطه عليك يا مان
بهظ

9/5/06  
Blogger ReeMa said...

اعتبرني متابعة جيدة من الآن !!

أنت مذهل بجد !!

30/5/06  
Blogger Eman M said...

أنا اتخايلت
ما بقتش عارفة مين اللى بيتكلم على الآخر
ألا هو مين ماشى الطريق دة؟ :p

7/7/06  
Anonymous غير معرف said...

رغم ان فكرة لعب المؤلف بشخصياته وتمرد هذه الشخصيات على صانعها فكرة مستهلكة وشوفتها كتير فى الهناجر إلا ان الحوار يابنى رووووعة وخاصة انك قلبت المسرح مدونة

9/7/06  
Blogger مينو said...

انا كنت بقلب بالصدفه وبالصدفه بردوه قرات لك موضوعين بتاع نرمين والموضوع ده بس عبقرى بالذات ده رائع مش مجامله انا عمرى مابحب اقرا حاجه من اولها لاخرها اسلوبك فى الكتابه اجبرنى اقراها من الاول للاخر

29/3/07  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara ana mn wa2t ma da7'alt 3ala el modawana bta3tak de w ana kol ma ala2e el computer faady lazem ad7'ol 3alyha w 2aret kter awe mn ketabatak w 3ala2t 3alyha w ba2et de aktar 7aga ba3melha delwa2te el mohem en kol el 7agat ele btektebha gamela awe w gamda awe w bet3abar 3n afkar w 7agat kter awe bb2a nfse a2olha aw a3melha fi 7ayate

23/4/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters