الجمعة، مايو 05، 2006

لما بنتلاقىَ

يلتقى أمير و هانى فى إحدى الكافيتريات يحضنان بعضهما البعض ثم يجلسان
قطع
أمير : أيه يا عم فينك بقالى أكتر من شهر مش عارف أتلم عليك
هانى : معلش والله مانت عارف يا أمير إنى بشتغل الصبح وبعد الضهر ويوم الأجازة بروح لسحر خطيبتى وطيبة على كده
قطع
هانى : وإنت عامل أيه فى الحياة يا إبنى
أمير : يعنى الحالة النفسية مش أوى
هانى : أيه لقيت شغل ولا لسة
أمير : إنت لسه فاكر أنا بشتغل بقالى أكتر من شهر دلوقتى
قطع
أمير : أنا بأمانة إستغربت لما كلمتك النهاردة وقولتلك يالا ننزل ولقيتك بتقول ماشى , إنت بقالك ييجى عشرين مرة بتقولى مصدع أو مشغول
هانى : والله إنت أصلك واحشنى يا عم أمير وكمان بأمانة بقالى أكتر من أسبوعين ماشربتش حجر
أمير : الصراحة أنا محتاج أتكلم يا هانى دماغى حتنفجر عايز أفضفض أحكي
هانى : بصُ يا أمير يا أخويا بصراحة كده أنا مش حمل سماع كلام وفضفضة دلوقتى خلينى أتبسط بالساعة اللى قاعدها
(يسترخى فى مقعده ويبدأ فى سحب أنفاس منتظمة من الشيشة بينما أمير ينظر إلى الأرض فى خجل وهو يلعب برجليه فى قوائم المنضدة)
هانى : الأسبوع اللى فات كان أسبوع زفت
أمير : ليه كده
هانى : كان عندنا ضغط شغل غبى و
(يبدأ هانى فى الكلام بينما أمير يتابعه فى إهتمام ويستفسر منه عن شىء فى مايحكيه من وقت لأخر ( لا نسمع الحوار فقط نرىالمناقشة وهى دائرة , تظهر على أمير علامات الأهتمام بينما عصبية على وجه هانى وهو يحكى
هانى ينفث دخان الشيشة للفراغ ثم يلتفت لأمير : بأمانة الحجر ده متكلف
قطع
أمير : قولى يا هانى إنت خطبت سحر ليه
هانى : إيه السؤال الغريب ده خطبتها علشان بحبها طبعاً
أمير : إلا قولى يا أمير إنت مقتنع إن الحب ده بيقى باكدج ولا فرط
قطع
هانى : إنت عارف يا أمير إنت أقدم صاحب ليا والغريب إننا عمرنا ما إتصورنا مع بعض
أمير : طب مايلا بينا دلوقتى
هانى : إنت عبيط ولا أيه يا عم حد يطلع من الدفا االلى قاعدين فيه ده علشان يتصور فى الجو التلج ده
قطع
أمير : قولى يا هانى إنت ساعات كده بتعدى عليك أوقات بتفكر فيها فية
هانى : أكيد طبعاً
أمير : طب مابتكلمنيش ليه ساعتها وتقولى إزيك يا واد يا أمير إنت والله كده جيت على بالى فقولت أتصل أسلم عليك
قطع
هانى : إنت عامل أيه مع بسنت
أمير : يعنى شوية فوق وشوية تحت كنت لسه مع أمها من يومين
هانى : طب ده خبر عظيم والله , و أمها كانت بتتعامل إزاى معاك
أمير يبتسم
هانى : مالك بتبتسم كده ليه زى الأهبل
أمير : ولاحاجة أنا بس مبسوط جداً إنك بتسألنى عن علاقتى مع بسنت
قطع
هانى : إنت عارف يا أمير أنا لما إبتديت أوعى عالدنيا و أفكر صح إكتشفت إن الواحد لازم يحب حاجات كتيرة أوى ربنا بلده عيلته أمه أصحابه البنت اللى حيتجوزها شغله بيته الشارع اللى ساكن فيه فريق الكورة حاجات كتيرة أوى أنا لقيت أحسن حاجة إن الواحد يركز فى أقل عدد منهم والباقيين دول يضعف صلته بيهم
يعنى مثلاً أنا دلوقتى إبتديت أصلى وفى نفس الوقت خلاص بطلت أشجع الزمالك

قطع
أمير : قولى يا هانى إنت لو تعرف أد أيه التأثير الجميل اللى ممكن تعمله فية لو عديت عليا يوم بعد صلاة الجمعة وأخدتنى وروحنا نتمشى على البحر كنت حتعمل كده
هانى : يااااااااااه للدرجة دى فقدت الثقة
قطع
أمير : إنت فاكر يا هانى لما يوم كنا مروحين من المدرسة وإحنا فى إعدادى وإتخانقنا مع عيال صياع وأنا أخدت شنطة المدرسة بتاعتى وبتاعتك وجريت بيهم عالبيت علشان مايتقطعوش (يبدأ الضحك المهم إنى حطيتهم بسرعة ونزلت جرى عشان أروح أساعدك (يزداد الضحك من جانبه ) لقيتك جاى وهدومك متقطعةوبتقولى جاى بعد أيه يا إبن الكلب
هانى يضحك : طول عمرك واطى يا إبن الكلب مع إنى مش فاكر الحكاية دى
أمير يطرق رأسه إلى الأرض : إنت عارف يا هانى أنا طول عمرى مقتنع إن الذكرى دى بتستمد قوتها وحلاوتها فى البق طول ما الناس اللى عملوا الذكرىفاكرينها ومأثرة فيهم , مفتكرش إنى من النهاردة دى حافتكر الحكاية دى تانى
صمت تام
هانى : مانا برضوه مقدرش أكدب عليك وأقولك إنى فاكرها , والله فعلاً مش قادر أفتكر الحكاية دى
قطع
أمير : إنت عارف يا هانى أنا وصلت لمرحلة إنى كنت باتكلم معاك من غير ماتبقى موجود , من عشرتى معاك بقيت أقدر أتوقع ردود أفعالك وتصرفاتك لدرجةعملتلك شخصية وهمية بتكلم معاها كُل ما أحتاجك وما ألايكشى جنبى , ماتبصوليش كده أنا مش مجنون أنا بس بحبك
قطع
هانى : أنا عارف يا أمير إنت بتفكر فى أيه دلوقتى إنى شخص متبلد العاطفى و إنى ندل كبير بس صدقنى أنا مش كده , كل الحكاية إن ضغط الحياة بيخليك مصدع علطول مش قادر تتعامل مع الناس زى ماهما مستنيين منك
قطع
أمير : من يومين كده عملت مشكلة مع واحد فى الشغل المهم إنى إتعصبت عليه جداً زى ما تقول كده كنت باطلع كل القرف اللى فى حياتى على الغلبان اللى وقع فى سكتى ساعتها ,المهم إنى دخلت الحمام لقيت نفسى قاعد كده على أرض الحمام جنب التواليت زى مابتشوف كده فى الأفلام الأجنبيةو إبتديت أعيط , و أنا لو زى ما أنت فاكر عندى حساسية فى عينيا بتخلى عينيا تدمع لوحدها على طول لدرجة إنى لما بحب أعيط ما بعرفش مابتقباش فيه دموع أساساً المهم ما علينا طلعت الموبايل من جيبى وفتحت الفون بوك وقعدت أدور على حد أتكلم معاه فكرت إنى أكلم بسنت ولقيت حوالى خمس أصحاب لية ممكن أكلمهم وأفضفض معاهم , بس أنا كنت عايزك إنت اللى تسمعنى , طلعت نمرتك ولسه حاطلبك جه فى بالى إنك ممكن ترد عليا مش كويس أو تقفل الموضوع و إن ده ممكن يزود الموضوع أكتر عليا , خرجت من الحمام وروحت إعتذرت للراجل وكتمت فى نفسى
النهاية

10 Comments:

Blogger M. El-Hajj said...

أحا بجد أنت ليه كدا يا أبني

5/5/06  
Anonymous غير معرف said...

يااااااااااااااااااه
كل ده؟
ايه ده؟
مش عارفة اقولك غير كلمة واحدة
حسبى الله و نعم الوكيل

6/5/06  
Blogger Alexandra said...

مش عارفة لو كنت قلتلك الكلام ده قبل كده ولا لأ بس انا بلاقي الحوار من اصعب انواع الكتابة وانت استاذ حوار

6/5/06  
Blogger ملك said...

ايه يا عم الحلاوة ده
بجد حوار جميل جداً
بس ليه الاحتياج مطلعه من طرف واحد بس؟؟
يعنى انت عامل ان هانى ده ستاند الون مع نفسه مش ممكن الحوار يكون له جانب اخر من ناحيه هانى؟؟ صح ولا لأ؟؟

6/5/06  
Blogger kalam said...

انا عارف الحاله اللى انت بتتكلم عنها
بس الحقيقه هو بيبقى تعود على الشخص ده مش حب حقيقى
الموضوع بس انه كان دايما موجود فى خلال فترات حياتك
بس ده ما يمنعوش انه يكون مختلف عن الصوره اللى انت نفسك يبقى عليها
انا كان عندى صديق ملازمنى فى كل حاجه
وما زلنا اصحاب اوى
بس يجى بينا شغل يعمل اى حاجه عشان ياخده منى
هو كده
الانسان مش كامل

7/5/06  
Blogger ماشى الطريق said...

zengy
معلش بقى يا عم ظروف والله
fengan ahwa
أنا الصراحة مش فاهم عموماً شكراً على مرورك
alexandra
أنا متشكر جداً على رفع الروح المعنوية وإن كنت شايف إن الحوار بتاعى بيبقى مليان غلطات كتيرة
ملك
هوا الراجل بيقول إنه أختار حاجات يركز فيها ومن الواضح إن دى الحاجات اللى ممكن يعانى فيها من الأحتياج غير كد حاجة زى الصداقة ممكن ما تكونش مهمة أوى بالنسبة له
كلام
إنت فعلاً كلامك وجهة نظر كويسة
العملية ممكن تكون تعود مش حب
إزاى فاتتنى دى

9/5/06  
Blogger Sala7ef said...

احا يا عم... ما تكلم بسنت

11/5/06  
Blogger Yamen said...

الموضوع سوداوي شوية و أنا اتق مع ملك ف التعليق بتاعها بس انتا فعلاكاتب كويس للحوار اما المضمون ف محتاج تشتغل عليه شوية اكتر
يعني مش لازم دايما يبقى فيه سالب و موجب بس السالب ممكن يبقى موجب احيانا و العكس لأننا بشر و البشر خطاء بطبعهم
بس برافو

27/6/06  
Anonymous غير معرف said...

انت فعلا لمست مشاعر جميلة ممكن الأنسان يمر بيها مع اصدقائة بس والله تسلم

29/7/06  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara ana msafra b3ed 3n 3'ada sa7beti bas fe3lan kol lama adaye2 aw teb2a wa7shani ala2y nafse bakalmha ka2naha ma3aya w bb2a 7asa enaha betkalemni heya kaman el mawdo3 bta3ak gamed awe ma3a eni mafhemtosh fi el awel ana 3ayza as2alak 7aga [enta amir fi el 7ekaya mesh kda?

22/4/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters