الأربعاء، نوفمبر 08، 2006

أكل العيش مُر

والله هى العملية مش إفلاس فكرى ولا حاجة الواحد والحمدلله لسة عنده أفكار تانية , الفكرة بس إنى إكتشفت إنى فيه ناس يامة مقريتش البوست ده غالباً علشان كنت كاتبه فى بداياتى التدوينية
وبصراحة يعنى انا بحب البوست ده جداً جداً وشايف إنه واحد من أفضل الحاجات اللى كاتبتها يمكن قدرت أوصل فيه لنوع من الفانتازيا أنا بحبه جداً و مبقدرش ألاقى فيه أفكار كتير علشان أكتب فيها
عموماً أنا عدلت فى البوست القديم و شلت منه مشهد كامل , كنت متردد جداً لما نزلته فى أول مرة بس لما جيت أعيد صياغته لقيت إن البوست من غيره أخف و أشيك
و أتمنى إن هو يعجبكم
............................
طرقات على باب غرفتى فى المكتب الذى أعمل به , يدخل طارق رئيسى فى العمل
طارق: إزيك يا إبنى أيه أخبار الشغل
أنا:الحمد لله
طارق: أنا عايز أقولك حاجة بس هيا ممكن تضايقك شوية كده , إنت عارف إن الشركة داخلة فى شغل جامد الأيام الجاية , علشان كده أنا قررت إنى أفصلك
أنا: يا حول الله ليه يا أستاذ طارق هو أنا غلطت فى حاجة؟
طارق:من غير أسباب شركتى يا أخى و مزاجى كده
أنا:طب عيالى حيعيشوا إزاى يا طارق باشا لو رفدتنى
طارق فى ذهول:عيال أيه إنت مش متجوز أصلاً يا إبنى
أنا:بعد عشر سنين إنشاء الله حيبقى عندى طارق و مروة
يدخل طفلان من الباب
أنا:سلم على عمو طارق يا طارق سلمى يا مروة,بأيدكم اليمين اللى بتاكلوا بيها
طارق فى تأثرشديد:أيه ده إنت سميت إبنك على إسمى
أنا:طبعاً يا طارق بيه أكتر من سبع سنين شغال عندك وخيرك كان مغرقنى,دى أقل حاجة ممكن أعملها إنى أسمى إبنى على إسمك
طارق الصغير:عمو طارق جبتلى شيكولاته ولا لأ
طارق:طبعاً يا طاروقة يا حبيبى "يخرج من جيبه شيكولاتة واحدة ليك وواحدة لمروة أختك
أنا:هاه حنقول أيه لعمو يا ولاد
الطفلان يزعقان فى ان واحد:متشكرين يا عمو طارق
طارق تدمع عيناه:مؤدبين أوى ربنا يخليهملك,أكيد المسئولية زادت عليك بعد ما أمهم ماتت
أغمز له:مش قدام العيال يا طارق السيرة دى,دول لسه صغيرين
مروة:جبتلى العروسة زى ما وعدتنى يا عمو طارق
طارق:طبعاً يا حبيتى أنا أقدر أنسى,تحت فى العربية
طارق الصغير: يا كداب
أنا: عيب يا طارق ,هو قصده بس يقولك إنك معندكش عربية
طارق: إزاى يعنى
أنا: إنت فلست من 3 سنين و أنا إشتريت شركتك و إنت بقيت شغال عندى
طارق فى ذهول:أيه
أنا: و أخدت عربيتك كمان ,بس ما تزعلش يا عم جبتلك سكوتر
طارق:بموتور؟
أنا: طبعاً يا أخى عيب عليك,دى تفوتنى برضوه طبعاً سكوتر بموتور
طارق:إشطة يا مان ,طول عمرك جدع ,أسيب لشغلك بقى ,يلا بقى يا ولاد ماتعطلوش بابا علشان هوا مفشوخ فى الشغل
.................................
طارق يدخل الغرفة ويقف أمامى صامتاً,ألملم حاجياتى فى صمت
أنا: أنا عارف إنت حتقول أيه وأدينى بلم حاجاتى و ماشى أهوه
طارق:دانتا بارد أوى يا أخى,حرقت عليا المفاجأة
أنا:على فكرة مش أنا اللى حاحاسبك ,البلد اللى واقفين على أرضها و بنشرب من نيلها وبناكل من خيرها هى اللى حتحاسبك
طارق بتأثر شديد: قصدك مصر
أنا: اه مصر لما كل صاحب شغل يطرد اللى شغال عنده والبلد أساساً فيها بطالة إزاى مصر حتقوم على حيلها
طارق فى خجل شديد:أكيد حتلاقى شغل فى حتة تانية يا إبنى,ربنا يسهلك
أنا :قبل ما أمشى عايز أطلب منك طلب
طارق:أيه
أنا:عايزك تفتح الشباك و تبص بصة أخيرة على مصر
طارق:ياهههه دى مصر مضلمة أوى
أنا:إفتح الشباك الأول يا حمار
طارق يفتح الشباك
أنا:هاه شايف أيه يا طارق
طارق يخلع جاكت البدلة فيظهر قميص شبابى مزركش ويخرج باروكة شعر ويضعها على رأسه
طارق:شايف منال
أنا:منال؟؟؟
طارق:اه منال بنت الجيران واقفة فى الشباك اللى قدامنا أهوه
يسند طارق مرفقيه على الشباك ويبدأ فى غناء "بينى و بينك أيه شغلت بالى ليه, يشاور بأصابعه, يقذف قُبلة بيداه و يخرج كرة من الورق ويرميها من الشباك
أنا فى صوت جهورى:بتكلم مين يا ولد؟؟؟؟؟
طارق فى ذعر: بابا
أنا:إياك بتكون لسه بتكلم منال بنت العطَشجى يا ولد يا طارق
طارق:يا بابا أنا بحبها
ألطشه على وجهه بقسوة :إخرس يا حيوان
أصرخ من الشباك :خشى جوة يا بنت حيكون ليا كلام مع أبوكى
طارق:يا بابا أنا مش حتجوزغير منال,أنا وهى بنحب بعض أوى و متفقين إننا حنتجوز بعد مانتخرج , أنا عمرى ماحالاقى واحدة فى جمالها صدقنى والله
أنا فى هدوء وحكمة: يا إبنى الجمال مش كل حاجة ,الأخلاق هى كل حاجة
طارق:منال أخلاقها ممتازة و محدش يقدر يقول حاجة غير كده
أنا:يا إبنى أنا عايز أجوزك واحدة ترفعك فوق,أنا حاجوزك فايزة
طارق:فايزة بنت حسن بتاع الدهب دى أخلاقها زى الزفت
أنا بكل هدوء و حكمة:يا إبنى الأخلاق مش كل حاجة,من الأخر كده الفلوس هى أهم حاجة
طارق ينظر من الشباك فى حزن ويقول:الدنيا إسودت قدام عينى فجأة
أنا:ده الهوا قفل الشيش يا غبى
أفتح الشيش ثانيةً لطارق: شايف يا طارق القهوة اللى هناك دى
طارق:اه شايفة هيا بعيدة أوى بس شايفها دى قهوة بيئة أوى
ًأنا:قرب بالزووم كدا على الراجل اللى بيزبط الأحجار الكريمة بتاعت الشيشة
طارق فى ذهول :أيه ده ده إنت ,أيه اللى رماك على الشغلانة دى
أنا:أكل العيش مر يا أستاذ طارق , بعد مانتا طردتنى القهوة اللى كنت بقعد عليها ,بقيت بشتغل فيها
طارق فى تلقائية:أصيل والله صاحب القهوة,راجل مجدع,و يا ترى بتقبض منها كويس
أنا:أهى ماشية ,أكيد أحسن من الحتة الوسخة اللى كنت بشتغل فيها قبل القهوة
طارق:على رأيك,طمنى بقى يا بطل أيه نظام الشيش عندكم
أنا:الحجر بجنيه بس مقولكش , تشربه و تركب الطيارة
طارق:حيث كده بقى أنا لازم أرفدك يا إبنى,مصر محتاجة للأحجار المتظبطة اللى إنت بتعملها أكتر ماهية محتاجة لشغلك معايا
أنا:وانا مقدرش أتأخر على مصر يا فندم وكمان لما بتأخر عليها بتمشى و تسيبنى
طارق:إمشى يا إبنى روح إشترك فى تعمير بلدك
أنا:جايلك يا مصر
.تمت.

7 Comments:

Anonymous غير معرف said...

شوف يا معلم أنا مش هقلك ان دماغك عجباني جداً ..أن بجد ربنا يحمرس حوارك
بسيط وسلس وبيخطفني لغاية ما اخلص البوست
لكن بجد انت واحد من القليلين اللي بيضحكوني

8/11/06  
Blogger shababik said...

لذييذ جدا
ألا قولي معظم بوستاتك ببقي حاسس اني عايز أكلها اساسا

8/11/06  
Blogger كراكيب نـهـى مـحمود said...

امممممممممم
يا لذيذ يا رايق

10/11/06  
Blogger ماشى الطريق said...

أنا
يا عم ربنا يخليك
شبابيك حبيبى
يا عم ربنا يكرمك كُل زى مانتا عايز أهم حاجة متنساش تحاسب و إنت ماشى
كراكيب
سفن أب
ولا أقولك ميرندا البحيرى نياه نياه نياه
أهلاً بيكى لأول مرة فى مدونتنا المتواضعة

11/11/06  
Blogger M. El-Hajj said...

حلوة قوي اللمسة العبثية الشديدة اللي في الموضوع مدي علي توفيق الحكيم شوية

14/11/06  
Anonymous غير معرف said...

معاك حق يابني مفيش فرق بين تعمير الشيشة و تعمير الصحرا...
المدن العمرانية..
تعمير مصر المحروسة
رقيت و استرقيتك من عين إللي يشوفك ولا صلاش ع النبي..*


*عليه الصلاة و السلام..

25/11/06  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara mesh momken enta eh yabne 7elw awe a7'er 7eta gamda gedan w kaman dorak w enta baba 7elw awe w el a7gar el karema enta faze3 ana ka2ane shayfa kol el kalam da be3naya

17/4/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters