الاثنين، يناير 21، 2008

منسى

يوميات
السقعة الجامدة الصعلكة فى الشوارع لوش الفجر الأيدين اللى مبتطلعش من الجيوب السجاير العيون الحزينة و أنا و الطريق إشارات المرور و زمامير العربيات و صفارة لأغنية قديمة و عبدالحليم و السينما و تليفونى المقفول و الأرق و النسكافيه و مجات النسكافيه و حضن أمى , والنضارة المكسورة والأبتسامة اللى ملهاش معنى و الكلام اللى مش مترتب والكتابة والقلم والورق المتقطع و القراية و الكتاب اللى جنب السرير و السرير والبطانية والشيكولاتة و البحر والكورنيش و المصحف و سجادة الصلاة و أذان الفجر و مفتاح الشقة والبنات الحلوة وعينيكى العسلى و ديل الحصان و الدبلة و الياسمين و الكمبيوتر و الأنتظار و الملل والفراغ و الوحدة والبكا والخوف و الضياع و الجرى و الأكل و الصحاب و الاشىء و الأمان و الأمل و الضحكة الحلوة

رفيق
الفكرة غريبة جداً أنا مش قادر أصدقها ولا أقتنع بيها لحد دلوقتى , فكرة إنك تقرر إنك تمحى شخص من حياتك ومن حياة ناس تانيين عن طريق إن الناس اللى بتحبه تقدر تنساه بالمعنى الحرفى للكلمة ,
إزاى إن إحساسكم بإن وجوده بيرمى ظل كئيب على حياتكم
أسف جداً على التعبير الصعب ده بس هو مُعبر جداً و إقتناعكم بإن أفضل حل بإنه يخرج من حياتكم بالنسيان
حتشيل كل تفاصيله المتشابكة معاك فى حياتك أى تفصيلة بسيطة ممكن تفكرك بيه متستغربش لما تلاقى نفسك بتلاحظ حاجات غريبة بتربطك بيه ولكنك وبكل إخلاص حتقدر تنزعه منها
إنت لوحدك علشان تقدر تنسى حد بتحبه فده صعب وعلشان هو بيحبك فصعب أوى إنه برضخ لفكرة إن اللى بيحبوه عايزين ينسوه , فاهمنى ........ لو كان فيه لسة ناس بتحبه ماكانش حيتنسى
فى الأول حتبتدى تتجاهل إنك بتفكر فيه حتلاقى نفسك عندك حنين ليه أكتر حتى من قبل كده بكتير
منطقى مش كده برضوه ؟؟ الحب اللى بينكم بيقاوم رغبتك فى إنك تنساه وعلشان كده حتلاقى إننا منين مابنتجمع بنتفادى الكلام عنه , بنتعمد كده بكل قسوة , الأستمرار فى التجاهل بيخليه يتلاشى فعلاً و يختفى من كلامنا ومن قلوبنا ومن حياتنا تماماً , هو نفسه حيسحب نفسه واحدة واحدة من حياتنا
شعورى فى الوقت ده مممم الحكاية مش تأنيب ضمير والله بس ألعن حاجة فعلاً إنك حتحس إنك خسرت نفسك حتحس بإنك بقيت ميال للعزلة حتلاقى إنك علشان تنسى واحد أٌجبرت إنك تنسى نفسك


عابر
أيه السبب اللى يخليك عايز تنسى حد بتحبه و إنت واثق و متأكد من إنك بتحبه زى ما إنت واثق و متأكد من إنه بيحبك
تفتكر إن وجوده ممكن يكون بيشكل عامل ضغط نفسى و عصبى عليك للدرجة اللى تخليك عايز تحذفه من حياتك
لو قلتلك إن هو ده السبب ممكن يكون ليك الحق ساعتها إنك تتهمنى بالأنانية و بإنكار أى علاقة جميلة بتربط ما بينا و أكيد حتقولى كمان إنى كان المفروض إنى أمدله أيدى و أساعده ووو
حرد عليك و أقولك إن ساعات التحرر من علاقة الحب ده بيكون ممتع و ضرورى جداً التحرر من العهود و الألتزامات متعة لا يستهان بها صدقنى
حتقولى طيب و الحب اللى فى قلبك , سيبك من الشخص التانى يتحرق يولع يا سيدى طيب أنا مش حيأثر فيا غيابه ده
أكدب عليك لو قلتلك إن غيابه مش حيأثر فيا و يحز فيا جداً مش تأنيب ضمير والله أنا مش واطى أوى كده أنا فعلاً كنت بحبه
واحشنى مممم واحشنى واحشنى واحشنى المرحلة اللى بتوصل فيها إنك تقدر تنسى الشخص ده فعلاً هى المرحلة اللى حتبقى فيها كلمة واحشنى كلمة عادية جداً , دلوقتى أقدر أقولك بكل صدق إنه مش واحشنى و إنى فعلاً قدرت أنساه


حبيبة
ساعات لما بتلاقى حد بيحبك أوى و إنت مش قادر تحبه بالمثل مش قادر تديله الحب اللى بتشوفه فى عينيه فى نظراته فى لمساته فى كل كيانه
فى وقت معين لما بتلاقى إنك حاسس إن فيه جواك طاقة كبيرة و الشخص اللى بيحبك مش عارف يخليك تطلعها حتحس بالطمع حتحس إنك تستحق أفضل من كده و إنك تستحق شخص أحسن منه
الواحدة مننا لما بتلاقى واحد بيحبها و مبيتقلش عليها لأنه بيبقى عارف إن كل حاجة فيه بتقولها إنه بيحبها
مش حيقدر يمسك نفسه و حيقولها أنا بحبك و حيبتدى يرقص , هو مجرد إنه قدر يطلع الأربع حروف دول
ب ح ب ك ده ممكن يكون أكتر من اللى بيتمناه وهو فى عز رقصته حيبتدى يستنى منها الرد
هو و هى عارفين إنه بكلمة منها تقدر ترفعه سابع سما زى مابكلمة منها برضوه تقدر تنزله سابع أرض
الواحدة مننا بيبقى صعب أوى عليها إنها ترد فى موقف زى ده و غالباً بترد رد مايع زى خليك مكانك شوية حفكر
خلاص حتوصل لقرار حتنساه , هى فكرت مرة و إتنين و تلاتة و حسمت أمرها حتنساه
الغريب فى الأمر إنها حتكتشف إنه صعب فعلاً إنها تنساه حتستغرب بس حتحاول مرة و إتنين و تلاتة
مع محاولاتها المستمرة حتلاقيه إبتدى يساعدها إنها تنساه , إبتدى يلقط طرف الأشارة و يخرج واحدة واحدة من حياتها
وقتها ولما يختفى فعلاً من حياتها حتلاقيها بتسأل نفسها يا ترى ريحها ولا ألمها إنه عينيه مكنتش فيها أى عتاب ولا لوم وهو بيتنسى من عينيها

يوميات
مؤلم جداً إنك تحس إنك معدش ليك مكان فى قلب حد بتحبه و مؤلم جداً إنه فى حد بيحاول ينساك
فى الأول حسأل نفسى ليه .... أنا عملت أيه
ماشى أوكى مفيش مشاكل علشان أكون موضوعى مع نفسى و أحدد المساؤى اللى فيا حبتدى أضغط على نفسى أكتر و أكتر و أكتر حعيط ححس فعلاً إنى المفروض أتنسى ,
فى وسط العياط ححس بإنى شخص كئيب جداً و إن كلام اللى قرروا ينسونى صحيح
ماشى مفيش مشاكل حستقبل الأمر بروح رياضية
فى الأول حقاوم رغبة الشخص اللى بحبه و بيحبنى إنه ينسانى
حبتدى أقوله لأ و حقاومه بعنف بس بعد فترة فيه ناس فعلاً حكتشف إن الأسباب الى تخليهم يفتكرونى أقوى من الأسباب اللى تخليهم عايزين ينسونى , فى لحظة زى دى حتبقى فى حيرة ما بين إنك فرحان بإنك إطمنت إنك ليك مكان فى قلب حد و شعور بالأسى لأن فيه حد بيحيك حاول ينساك و يشيلك من حياته
عارف دايماً الناس اللى بتبقى عايزة تنساك و بتقدر فعلاً إنها تنساك هى الناس الأقرب ليك , مش عارف ليه بس غالباً لأن مش بتكون متخيل إنه حييجى يوم و يقرر إنه ينساك بيكون قريب جداً ليك فمبتديش خوانة خالص علشان كده لما بيقرر إنه يخرجك من حياتك المفاجأة بتكون عنيفة جداً عليك بتكون أقوى من أى قدرتك على المقاومة
الشخص الثانى بيتصور إنك بتقاوم فكرة نسيانك مع إنه لو يعرف إنك فى الوقت ده بتكون فاقد القدرة على المقاومة و إنه هو نفسه من غير مايحس هو اللى بيقاوم إنه ينساك

رفيق
الحاجات اللى بتقع واحدة ورا التانية الحب و الصداقة و كل حاجة حلوة جوايا بتروح و أنا بنساك , كل الذكريات اللى كانت بينا زى ماهى ماراحتش على فكرة لسة فاكرها كويس بس خلاص مبقاش ليها طعم بجد والله , إنت مبقتش موجود جوة الذكرى أنا فاكر إنك كنت فيها بس إنت خلاص بقيت برة الصورة
كلامى مش مفهوم معلش سامحنى ولا أقولك لأ متسامحنيش ليك حق تزعل أنا عارف
يا ريت يا أخى ذكرياتنا دى كانت إتمسحت
عارف أنا دلوقتى بقيت بكتب يومياتى بجد والله عارف إنك حتضحك للصبح لو سمعت الجملة دى حتقول معقول مسك قلم و ورقة وبيكتب يا ماشاء الله يا ماشاء الله
أنا بس حاسس إنى بتنسى حاسس إنى مبقاش ليا وجود فبقيت بكتب بوثق حياتى بربط نفسى بالدنيا حتى ولو كان بحبر وورق


عابر
على فكرة هو كان عايز يتنسى بجد والله أنا مبكدبش
فيه ناس بتبقى عايزة كده , بتبقى عايزة تحس بكده إنها مغدور بيها , فيه ناس تحب تبان أدام نفسها إنها مظلومة و إن الزمن و الدنيا و الناس على طول قاسيين عليها
مش حنظلمه فى الأول هو حيبقى مش عايز حد ينساه . حاجته للحب حتبقى قوية جداً و تمسكه بالعلاقات الأجتماعية بس لما بيلاقى إن مقاومته بتضعف شوية بشوية خلاص بيرمى أوراقه و يبتدى يلعب دور المهزوم ببراعة تامة
حيسلم أسلحته وعينه فى الأرض يجر رجليه لورا
أكيد ساعتها حيقولك جملة يكسب بيها نقطة جوة نفسه حيقولك حاجة زى أنا أسف حيبتسملك إبتسامة مُرة و حيحاول بأقصى جهده إنه يبينلك إنك على حق و إنك مش غلطان و إنه فعلاً شخص سىء أو أو و يقعد يذم فى نفسه و يحاول إنه يحسسك بتأنيب الضمير , سعادته إنه يشوف نظرة الأحساس بالذنب جوة عينيك وهو بيشوفها حيعرف خلاص إنه كسب نقطة لصالحه و ساعتها مش حتفرق معاها حكاية نسيانك ليه .


حبيبة
عارف أيه المشكلة اللى بتحصل و بتبقى عارف إنها حتحصل كده كده إننا بنبتدى نحس باللى بيحبنا لما بيبعد عننا نبتدى نشوف فيه حاجات حلوة مكوناش شايفنها فيه لما كان قريب مننا
حفتح جواباته وحبتدى أقرا فيها , ححس دلوقتى بس أد أيه كان كلامه حقيقى و صادق
حيرجع ؟؟؟ حقنع نفسى إنه حيرجع وعلشان كده حقرا جواباته كل يوم
حيرجع ؟؟؟ مفتكرش , صعب أوى إنك تكتشف إنك مش باين فى عينين اللى بتحبه
حيرجع ؟؟ كل ما أقرا جواب من جواباته أعشم نفسى و أقول صعب أوى إن حد يكتب كلام زى ده و ينسى حبيبه حتى لو حبيبه نساه
و أرجع أسأل نفسى السؤال بشكل مباشر أيه أكتر ممكن يجرحك ويتألمك أكتر من إنك تعرف إن أمنية اللى بيحبك إنه يقدر ينساك
ممكن يسامحك لو كدبت عليه غدرت بيه لكن تقوله إنك بعد ما فتحتله حضنك مش قادر تحس بيه و إنه أصلاً مالوش وجود فى حياتك , صعبة مش كده برضوه


جواب قديم
أنا مبعرفش أقول كلام حب ومبعرفش برضوه أكتب كلام الحب و الغزل و الغرام إلخ إلخ إلخ , بس على فكرة أنا قبل ما أعرفك , كنت حبيب كبير اه والله لأ أعجبك يعنى و أعرف أكتب معلقات فى الكلام ده
و على فكرة كلامى حتى و لو كان بيبان مفتعل ف أنا ببقى حاسه فعلاً مش ذنبى إنه ممكن يبان كده مش ذنبى إنى مبعرفش أكتب يعنى سيبك إنتى بصُى أنا حقولك من الأخر
أنا بحس بالكلام العادى اللى بكتبهولك أكتر من أى كلام تانى زى لما أكتبلك مثلاً عن يوم عادى فى حياتى , يوم روحت فيه الشغل و حصلت فيه حاجات عبيطة زى إنى نسيت المفتاح فى باب الشقة أو إنى مثلاً فضلت مستنى الأقى مواصلة لمدة ساعة , كلامى أهبل و عبيط صح حقك تقولى كده
بس المشكلة اللى بتواجهنى إنك بتكونى معايا فى كل لحظة فى يومى بتلومينى مثلاً على إنى نسيت المفتاح فى الباب و تدوسى على زر ستوب بتاع الأسانسير على بال محصلك فى الباركنج بتبقى واقفة بتتكلمى معايا و بتونسينى . فهمتينى أنا من الأخر قصدى علشان أنا عارف إنك عبيطة و مش حتفهمى الكلام سورى سورى عارف إن كلمة عبيطة دى بستفذك قصدى يعنى إنك بتكونى معايا فى كل لحظة
فهمتينى ؟؟؟ يا عبيطة
إحم كنت ناوى أختم الجواب على كده بس الصراحة إتكسفت إن كلمة عبيطة تكون هى أخر كلمة
بقولك أيه صح أنا ب ح ب ك

5 Comments:

Anonymous غير معرف said...

أنا ساكت

22/1/08  
Blogger كرانيش said...

انت بتعرض فكره نسيان الاخر
من كذا وجهه
الشخص اللى بينسى
والشخص المنسى
والحبيبه اللى بتنسى حبيبها
والحبيب المنسى
والتفكير المستمر اللى بتقع الحبيبه فريسته بعد ما افتكرت انها نجحت بالفعل فى النسيان

جميل الكلام المرسل اللى يجبرك تقراه لحد الاخر ... لحد اخر كلمه اللى هى بحبك
لازم يكون بوست مكتوب كويس
ولازم يكون اللى بيكتب انسان طبيعى فوق العاده بسيط وده بانلى اكتر حاجه فى الجواب اللى كان مثال على الجوابات اللى بتقراها الحبيبه
وبتفكر خلال القرايه اذا كان هيرجع او لا

انت كاتب جيد

22/1/08  
Blogger روز said...

جميل جدا ما كتبت..تعرف، أنا كنت متضايقة جدا وفي مود يأس كده وإحباط وحاجة نكد، بس جيت عندك وللأمانة عديت على آخر جزء بس..جميل أوي :)
...
بلليل كان النت فاصل ففتحت المدونة بطريقة ال
offline
وقعدت اقراها كلها، كئيبة شوية لكن الجزء الأخراني برضه كان جميل ومشى الموضوع كويس !
:)
...
تعيش وتكتب..وتحب !

27/1/08  
Anonymous غير معرف said...

سلام عليكم..
الفكرة عبقرية..الكلام جميل ورقيق وحزين بس كان صعب شوية لأنى مش متعوده اقرا عامى كتير خصوصا علامات الترقيم قليلة شويه

بالذات كلام اليوميات و جواب أخير كان فعلا رائع

:)

7/2/08  
Blogger S H A Y C E said...

جميل إنك تقرا الكلام إللي كنت حتكتبه و مكتبتوش.
بس يا ترى إنت كتير قوي وللا واحد فقط.. ;)

18/2/08  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters