الأحد، أغسطس 12، 2007

كل واحد يلعب بكورته

من ضمن الحاجات اللى بتضايق الواحد فى مجال صناعة الأفلام القصيرة إنه لما كان بيطرح فكرة إنه عايز يعمل فيلم قصير بيلاقى مليون واحد عايزين يشتغلوا معاه
كله كان غالباً بيقول نفس الكلام إكتب إنت بس يا عم و أنا حمثل أو أنا حخرجهولك أو عايز أشترك معاكم فى الفيلم بأى حاجة
نيجى عند نقطة الجد طيب عندك إستعداد تشارك مادياً فى الفيلم
هنا تظهر الكسكسة عن حق و اللى يجبهالك بضحك يا عم أنا حتنازل عن أتعابى لكن فلوس معيش والله و إنت عارف الحالة
طبعاً إحنا بنتكلم عن فيلم قصير بميزانية محدودة بحيث إننا مش حنتنازل أوى لدرجة إننا ممكن نستغنى عن مشاهد هامة فى الفيلم خوفاً من الميزانية أو التجاوز عن تقنيات هامة زى الإضاءة للأسف ساعات بيتم التناُزل عنها فى أفلام تحت بند ميزانية الفيلم الضعيفة
و أنا بعذًر الناس دى والله , نظراً لأن الشخص بيكون نفسه يعمل فيلم و فى نفس الوقت مفيش ميزانية طيب الراجل يعمل أيه
فى العادة لما كنت بطرح موضوع إنى عايز فيلم قصير على أى شخص بتلاقى الشخص متحمس جداً و يلا بينا و مش عارف أيه و أنا بيكون ردى سريع عندك إستعداد تدفع ؟؟
طبعاً أنا مبطرحش السؤال ده إلا لو على شخص عارف إنه ممكن يساهم و إنه عنده القدرة للمساهمة
الفكرة إن الناس بتتعامل بنفس مبدأنا و إحنا صغيرين فى الشارع إن مفيش حد عايزنا نلعب بالكورة بتاعته علشان متفرقعش أو تضيع فى بلكونة من اللى أهلها معزلين
ف كنا غالباً بنشترك فى كورة واحدة
أنا فاكر كويس و لسة شايل المبدأ ده إنى لما كنت بجيب كورة مكونتش بفكر إنى أشيلها و يوم ما جاتلى كورة هدية أخدتها من الراجل اللى كان جايبهالى و نزلت لعبت بيها حالاً
مش أنا لوحدى اللى كنت بعمل كده , كان فيه كذا واحد بيبقوا شايلين نفس الفكرة إننا عايزين نلعب و ننبسط و بس و مش مشكلة الكورة فى ستين داهية بس نقضى وقت حلو
فى المقابل كان فيه ناس بييبقى عندها كور حلوة و مستوردة بس ماكانوش إنهم ينزلوها الشارع بحجة إنها ممكن تضيع و إن الأسفلت حيبهدل الكور
الكور دى أكيد لسة عندهم لحد دلوقتى و أكيد باظت , مش كان أولى إننا نلعب بيها ؟؟؟
معلش أسف جداً على الخروج برة الموضوع بس على طول الفكرتين بيبقوا مرتطبتين ببعض فى دماغى
نفس فكرة برضوه اللى بيحب يقرا و ميحبش يشترى كتب
بتنرفذ جداً من الناس دى اللى يكون عندها ميل للقراية بس مفيش عندها ميل إنها تشترى خالص
من منطق طيب ليه أدفع فى كتاب طالما ممكن أخد منك كتاب أقراه ببلاش ؟؟
لأ و فى النهاية الشخص ده غالباً بيستولى على الكتاب و يبتدى يعاملك على إنه بتاعه
و بيبقى غالباً ردى كتابك إزاى يا حيوان إنت عُمرك إشتريت كتاب؟؟
نرجع لمرجوعنا أنا عُمرى أبداً ما إتضايقت من الناس دى لأنى عارف الفكرة اللى فى دماغهم إن العملية هزار فى هزار يعنى
فيه شخص و ليكن محمود بيحب السينما جميل
محمود نفسه يعمل فيلم , و ماله يا سلام ده إحنا نساعده كمان
محمود مش قادر يشيل الفيلم مادياً لوحده و محتاج مساعدة معاه
هنا الكلام يدخل فى الجد
غالباً الفكرة اللى بتكون فى دماغ الشخص إنه حيرمى فلوسه فى الأرض حسيتفاد أيه يعنى لما محمود يعمل فيلم ولا لما الفيلم ينتشر على الكمبيوترات ولا يتعرض فى المراكز الثقافية
فكرة بقى إنه حيساعد فى تحقيق حلم صديق ليه أو توصيل فكرة شخص أخر أو إنه حيساعد إنه يوصل موهبة الشخص ده للناس بتتضائل جداً جنب فكرة إنه حيدفع فلوس
أنا على طول كنت بقول إنى لو عندى القدرة المادية حتكون من أولوياتى إنى أنشر ل أحمد الفخرانى , أنا مقتنع إن الولد ده موهوب من ساسه لراسه و حرام إنه ميتشهرهش , أنا كنت بفكر إنى لو قدرت أساعده فى النشر مش حكون مستنى مكسب أو خسارة , أنا كل هدفى بس إنى أقدر أساعده و أساعد كتاباته إنها توصل للناس
أنا حكون ساعتها مبسوط فعلاً
عموماً الراجل ربنا كرمه و حينشر ديوانه إنشاء الله ولا الحوجة إنه يستنانى على بال مقدر أساعده
الف مبروك يا أبو حميد
أنا من ضمن أهدافى على المدى البعيد إنى أقدر أنتج لنفسى أفلام قصيرة بميزانية محدودة , بدون الحاجة إلى إنتظار إننا نجمع فلوس أنا و كام واحد بيحبوا العملية علشان نقدر نعمل فيلم و اللى غالباً حيواجه مشكلة إن كل واحد دافع فى الفيلم عايز يدلو بدلوه بفلوسه يعنى
أو إنتظار المنح من المراكز الثقافية
أنا فاكر أيام الكلية كنت إشتركت فى صناعة فيلم قصير , المنتج كان هو المخرج و المؤلف و البطل
بيلعب بكورته عن حق يعنى
المشروع فشل , الماديات كانت هى السبب الأول
بالرغم من إن ميزانية الفيلم كانت فى إمكانية البطل . بس قدام عينى كان بيجرى سيناريو واقعى جداً لواحد بيحب السينما و عنده إمكانية إنه يعمل فيلم , بس نظراً لأن الولد كان تعب جداً فى حياته فكانت الفلوس غالية أوى عليه و كان على طول فى حيرة إذا كان يرمى فلوس فى فيلم عارف إنها مش حترجعله ولا لأ
الفيلم فشل بس عرفت بعد سنتين إنه عمل فيلم تانى و إنه دفع فيه أكتر ما كان حيدفع فى الأولانى كمان
منكرش إنى إنبسطت جداً ساعتها , حسيت إن دى من الحالات النادرة اللى بشوف فيها واحد بينتصر على نفسه

التسميات:

2 Comments:

Blogger ملك said...

وحياة امى يا حوده انا بس اسدد الكريدت و قسط الشقه و خلال كام شهر كده هالعبك باكوره
لوووووووول
لا بجد انا هانتجلك اول فيلم يا عم بس تلاعبنى فيه اى حاجه حتى دوبلير البطل فى المشاهد الخطيره و لا اى كلب

14/8/07  
Anonymous غير معرف said...

hi ana sara ana 3arfa awi il nas ili bey7ebo ye2ro bas mesh yeshtero kotob dol :) bas wala yehimak ensha2alla akid fi yom hatla2i 7ad yerda yela3ibak bi il kora beta3to 7ata law et2ata3et bas ana 7asa inak ensha2alla hatenga7 w il kora mesh hatet2ata3 :)

31/8/07  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters