الجمعة، فبراير 15، 2008

إبراهيم و ياسمين-رسائل

لمعرفة المزيد عن إبراهيم و ياسمين
...................................
السلام عليكم
إزيك يا ياسمين صباحك جميل إنشاء الله
دى أول مرة أكتبلك فيها جواب وأنا عارف إنك حتستغربى أول ما تشوفى جواب منى بس يمكن علشان عندى كلام كتير أوى عايز أقولهولك بس لقيت نفسى مش عارف أقولهولك فى التليفون ف قولت أكتبهولك يمكن أعرف أطلعه
عايز أقولك أيه بقى يا ستى عايز أقولك أيه أستنى بس أنا مش ناسى والله بس متلخبط شوية , الأفكار كلها داخلة فى بعض , نبتدى منين يا ترى
الغربة مش سهلة يا ياسمين , أنا دلوقتى يكون بقالى حوالى خمس شهور , أنا كنت متماسك فى الأول بس بعد كده لقيت نفسى بضعف يوم بعد التانى بس أدينى بقاوم أهوه والله
عارفة المشكلة أيه يا ياسمين , إن الغربة بتعريكى , بتشيل منك كل وسائل المقاومة اللى حواليكى ضد أى ظرف
بتشيل من حواليكى الناس اللى بيحبوكى و اللى بيخافوا عليكى و اللى بيقبوا شايلين همك و اللى مبتحسيش بالأمان إلا فى وسطهم , الناس اللى إتعودوا عليكى و إتعودتى عليهم و الجملة دى حُطى تحتها مليون خط إتعودتى عليهم و إتعودوا عليكى
قوليلى يا ياسمين هو أنا و إنتى طبيعين ولا مختلفين ولا متخلفين ؟؟
بجد والله أنا مبهزرش أنا بسألك السؤال ده بعد فترة حيرة و إرتباك و توتر بس مش عارف
دى أول مرة أسأل نفسى و أسألك السؤال ده
يمكن كنا ساعات بنحسه بس مبنسألوش لنفسنا بنتغاضى و نكمل
أنا عارف إننا لينا شوية حاجات غريبة و مختلفين فيها عن بقية الناس بس عادى يعنى ماهو كل الناس عندهم حاجات غريبة , إحنا زيادة شوية بس بردوه أدينا لقينا بعض و عرفتى إنك مش لوحدك اللى كده و أنا برضوه عرفت إنى مش لوحدى اللى كده
هو أيه ده ؟؟؟ إنتى فاهمة حاجة من اللى أنا بقولٌه؟؟ والنبى لو فاهمة حاجة إبقى فهمينى يا ياسمين
واحد فى الشغل من يومين بيقولى إنت على فكرة لاسع أوى يا إبراهيم أنا مفهمتش الأول هو قصده أيه
بس لما لقيت الناس عمالة تضحك , حسيت الكلمة وجعتنى أوى و إتضايقت جداً
هو ممكن يكون كان بيقولها بهزار , بس أنا حسيتها حقيقية و ردود أفعال الناس كانت حقيقية
كٌنت شايف كلام كتير مكتوب فى الهوا فى اللحظة دى
أيوة إنت لاسع يا إبراهيم و عبيط جداً نياهاهاها
الكلمة عادية جداً و بتتقال عادى بس متفهميش تحسى إنها جت على الجرح
هو أيه مشكلة الناس فى إنك تعيشى الحياة على طريقتك و على طبيعتك يا ياسمين ؟؟
طالما إنى مش مضايق حد فى حاجة ليه ميسوبنيش بحريتى ليه المجتمع يفعصك بالشكل ده ؟؟
أنا حصلتلى مواقف كتير مٌحرجة مش عايز أحكيهالك علشان مضايقكيش أكتر و أكتر
بس اللى مضايقنى أنا إنى إبتديت أحاول أعيش زى الناس , أعمل زى ما بيعملوا بقلدهم
مبسوط , لأ بقيت متضايق أكتر الناس بتبصلى أكنى لسة عيل صغير بيتعلم المشى و بيشجعوه
يلا يا إبراهيم يلا يا شاطر إعمل كده وما تعملش كده لأ كده غلط يا إبراهيم متعملش كده تانى يا بابا , متتصرفش على طبيعتك , خليك زى بقية الناس , لألأ يا إبراهيم الناس بتتصرف على طبيعتها مش منافقة ولا حاجة , إنت بس اللى غريب شوية , نقبلك على طبيعتك بصُ يا إبراهيم عايز تعيش معانا و مع المجتمع إتعامل بطريقة المجتمع , عايز تتعامل بطريقتك مفيش مشاكل يا بابا بس ل إلا تنعزل عن المجتمع و تعمل اللى عايز تعمله ل إلا تتحمل أى رد فعل سىء من جانب المجتمع أوكى يا هيمة دييل يا بابا ؟؟
أنا متجننتش يا ياسمين أنا زى مانا يمكن حكون حتجن مش عارف بجد
بس أنا حاسس إنى بخسر نفسى يوم ورا التانى
بليل بنزل أتمشى مع نفسى و أروح جنينة جنب بيتى أقعد فيها بتبقى نفسى صعبانة علية و عايز أعيط
بس بمسك نفسى و أبدأ أفتكر أى ذكرى حلوة ما بينا
حاجات كتيرة أوى ما بينا إنتى يمكن تكونى نسيتيها و أنا برضوه يمكن يكون بيتيقلى إنى نستها بس عارفة الغربة بتخليكى تفتكرى أى حاجة حلوة فى حياتك
إنتى وحشتينى أوى شوفى أهى دى كلمة من كلام الناس العاديين اللى بيحبوا بعض و اللى لازم تتكتب فى أى جواب بين أى واحد مسافر و مراته أنا بقولهالك علشان زى مابقولك أنا عايز أكون زى بقية الناس أبقى واحد منهم أو ممكن أعيش حياتين مع الناس أكون زيهم و مع نفسى أكون على طبيعتى
منافق؟؟ حقك تقولى كده بس أدينا بناخد و ندى مع بعض يا ياسمين فيه أيه بس
طيب ماهو إنتى قوليلى طيب الحل أيه , أنا بقول لنفسى أهى هانت كلها كام شهر و أرجع مصر أجازة و ترجعى معايا هنا إنشاء الله
بس عارفة يا ياسمين أنا مش عايز أجيبك , عايزك طبعاً بس خايف عليكى بجد , الغربة تفرمك زى كده
أرجع و بلاها غربة ؟؟
طيب مانا حقولك أيه يا ياسمين مانتى عارفة اللى فيها , أرجع و نرجع نحط أيدينا على خدنا و نرجع تانى نقعد نحسب كل حاجة بالورقة و القلم و نقول يا أيام عدى ؟؟ و كمان يا ياسمين أنا مش ضعيف أنا برددها لنفسى كل شوية أنا مش ضعيف أنا مش ضعيف , هى الغربة بس بتبقى صعبة فى أولها و بعد كده بنتعود عليها و بتبقى حلوة و إنتى حتيجى قريب إن شاء الله و حنطلع لسانا للناس و حنعمل اللى عايزينه
متقلقيش عليا يا ياسمين أنا بس بفضفض معاكى شوية , بس أنا كويس و صحتى كويسة الحمد الله
إبراهيم

هيمة العجيب
إزيك يا إبراهيم عامل أيه يا وحش
فيه أيه يا إبراهيم أنا بعد ما قريت جوابك كنت حكلمك بس لقيت نفسى قلقانة جامد و خُفت أقلقك أكتر ف قولت أرد عليك بطريقتك و أكتبلك جواب
عينيك وحشانى يا سى إبراهيم , عينيك و شعرك المكركت و حواجبك المنعكشة و وودانك الغريبة دى و كل حتة فيك يا إبراهيم وحشانى والله
شوفت يا سيدى بعادك عمل فيا أيه ؟؟؟ بقيت بعاكسك ولا بنات ثانوى يخرب بيت الحنين اللى بيعمل كده فى الواحد يا أخى
مالك يا إبراهيم
إحنا من إمتى إتضايقنا من الناس يا إبراهيم ما يتحرقوا... طالما إننا صح يبقى ولا يهمنا بقى
فاهمنى يا هيمة
أنا فاهماك والله و مقدرة و عارفة كويس اللى إنت بتمر بيه , إحنا فعلاً مختلفين يا إبراهيم و إنت فى مصر أكيد كنت بتتعرض لمضايقات و رذالة بس إنت مكنتش بتحس بيها أوى أو يمكن كنت بتحس بيها بس بتكبر دماغك , إيمانك إن فيه ناس بيحبك بيغلب كل ده و هكذا
بس الحقيقة إن أنا و إنت هُبل أوى يا إبراهيم اه والله علينا النعمة إحنا هُبل جداً , بس أيه المشكلة طيب ماهى الناس كلها دماغها بايظة وكل واحد ماشى على طريقته , إنت بتقولى إنك حتقلد الناس و أنا حقولك يا ترى حتنبسط يا إبراهيم ولا بتحل مشكلة بمشكلة
انا حاسة إنى بعيد كلامك مبقولش جديد يمكن علشان حاسة بغربة بعد مانت سافرت
بجد والله إنت وطنى الجديد يا إبراهيم , طيب بذمة أمك عٌمرك سمعت بق غرام أحلى من ده ؟؟
حقولهالك تانى إنت وطنى الجديد يا إبراهيم . إنت الناس اللى فى الشوارع و السحاب اللى متعلق فوق فى السما و العيال اللى بيلعبوا فى الشوارع إنت النجوم و الليل و الشتا و صوت الراديو و الورد و الندى اللى عالقزاز و اللبن اللى بيفور و رغيف العيش فى الفرن و عيون القطط بليل و الحدوتة اللى بسمعها قبل مانام
شوف بقى لما الحاجات دى تتاخد منك يا إبراهيم حتحس بإيه لما تصحى الصبح تكتشف إن مفيش صُبح فى غيابك و إن الأيام كلها شبه بعضها لما تبتدى نفسك تروح منك شوية بشوية و تلاقى المجتمع بيحاول يكسرك
إنت إنكسرت يا إبراهيم بقيت زى الغريق يطلع ياخد نفس و البحر يغلبه تانى لكن أنا واجهت المجتمع بعنف أكتر من الازم عليت صوتى و قولت لأ أنا أقوى و حعمل اللى على مزاجى و ميهمنيش حعيش على طبيعتى
تفتكر حقاوم لحد إمتى ؟؟؟
تفتكر حبطل عياط كل يوم بليل إمتى ؟؟
هو ليه إحنا دايماً بنعيط بليل يا إبراهيم و مبنعيطش الصبح معلش سؤال مش فى مكانه بس أنا بسألهولك علشان أنا عايز أجاوبهولك
يمكن علشان بنقوم الصبح عندنا أمل فى إن النهاردة يكون يوم كويس بس أنا بقوم مش بلاقيك يا إبراهيم طول اليوم عارفة إنك مسافر بس حاسة إنى فى حلم و إنك موجود معايا
على أخر الليل بكون خلاص إتأكدت إنك مش موجود و بكون عارفة إنى بضحك على نفسى فى أوهامى إنك موجود و بكون كمان تعبت من المقاومة ضد المجتمع فى الشغل و فى الشارع و فى التليفون
خلى بالك من نفسك يا إبراهيم أنا مستنية قدومك بفارغ الصبر و ساعتها نبقى نشوف حنعمل أيه
ياسمين

التسميات:

6 Comments:

Blogger Unknown said...

جات في وقتها

17/2/08  
Blogger S H A Y C E said...

انت صح مدام بتعمل إللي إنت عاوزة لو عملت زي ناس حتفرق إية عنهم، بس غنت مستحمل رومانسية البت دي إزاي يا جدع.

18/2/08  
Blogger ملك said...

جواب الاخت ياسميين جامد جدا الصراحه
حلو يا حوده كده حلو كمل يا بنى و انا هانشرلك ان شاء الله

18/2/08  
Blogger كرانيش said...

كنت هنسى انك اسمك محمود
وتخيلتك ابراهيم
انت اكيد تقصد نفسك بالكلام ده ولا انا غلطانه؟؟
اصل مينفعش تبقى مش انت
اصلى عشت قوى فى التفاصيل وحسيت قوى قوى بمراره الغربه وانا عندى علم مسبق انك مسافر فى بلاد الله فطبقت الكلام عليك لدرجه انى تخيلت للشويه دقايق انك فعلا اسمك ابراهيم الدقايق دى انتهت بمجرد ماقريت التعليق اللى فوقى ده



ربنا معاك على فكره

22/2/08  
Blogger حواديت said...

عارف يا حوده اجمل ما فيك انك بتجيب ادق تفاصيل المشاعر اللى بيحس بيها الواحد مننا وبتعبر عنها بشكل جامد يمكن علشان انت بتحسها زينا وعايشها بس انت فنان بجد وخساره انك مش تكتب سيناريوهات
ربنا يرجعك لينا بالسلامه وعايز اشوفك لما تنزل اسكندريه ان شاء الله

28/2/08  
Anonymous غير معرف said...

السلام عليكم
حواديت وكرانيش قاموا مشكورين بقول التعليق اللى كنت عايزه اقوله

بجد جميلة وحزينة قوى وطالعة من القلب
الفكرة كمان..افكارك دايما جديده حتى أيام لما كنت بتكتب بالإنجليزي

تحياتى

7/3/08  

إرسال تعليق

<< Home

Free Web Site Counters